Lära sig att strypa en hund!

Ja, jag vet att det låter hemskt, men det kan vara ett väldigt effektivt sätt för att få en hund att släppa sitt grepp om en tex annan hund.
 
Jag har skrivit om detta ämne i ett tidigare inlägg...se det inlägget här!
 
Om en annan hund attackerar och biter fast din hund och du kan inte få upp den andre hundens käkar....så kan just strypning vara ett sätt. Du eller andra i omgivningen har säkert ett koppel, hundens halsband, ett skärp eller remmen på en väska att ta till hands.
 
Jag läste ett inlägg på FB i gruppen Hundar och tänkte att detta borde alla kunna...om olyckan skulle vara framme.
 
I Ystads Allehanda så står det bland annat detta: "Om hundarna har fått ett fast grepp om varandra blir det ännu viktigare att hålla huvudet kallt. Man kan försöka att bända upp käken med vad som finns i närheten, exempelvis en pinne. Men det mest skonsamma och effektiva är att "strypa ned" hunden.

– Det låter hemskt, men det är det lindrigaste sättet att få hundarna att släppa. Man tar helt enkelt vad man har, remmen från axelväskan eller hundens koppel, och drar åt, det tar inte mer än ett tiotal sekunder förrän hunden släpper. Det är i många fall det enda sätt man kan hantera hundar på, som ofta är långt mycket starkare än vi själva. Man slipper skador, och man räddar liv".

(Bilden kommer från denna sida)
 
Om den "andra" hunden släpper din egen hund från sina käftar efter bara 10-15 sekunder, så är det ju värt att utföra denna rätt bisarra handling....eller hur?
 
Om man nu stryper hunden som vägrar att släppa så stryper du blodtillförseln till hundens hjärna och då får hunden syrebrist. Automatiskt så kommer troligtvis den andra hunden att släppa taget för att kunna andas...då gäller det att vara snabb att sära på hundarna. Om det vill sig riktigt illa och hunden vägrar släppa efter 10-15 sekunder....jag då kommer den andra hunden att svimma (med det ska den ju inte dö utav). Jag kanske är väldigt egoistisk nu....men hellre att den andra hunden dör än min (om min är ett helt oskyldigt offer).
 
Det låter ju helt fruktansvärt att man överhuvudtaget ska behöva lära sig att strypa en annan hund (eller sin egen för den delen). Dessa otäcka slagsmål skulle ALDRIG ha hänt om det fanns ansvarsfulla hundägare bakom varje hund. Vet du om att du har en aggressiv hund...ta då på den munkorg när ni går ut bland folk och fä.
 
Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer att utsättas för en sådan situation någon gång....men, trots den önskan så är det ju bra att veta hur man ska agera om inget annat funkat....
 
Vad tycker ni om detta?