Om din hund attackeras

Har nu sett allt för ofta hur oftast små hundar attackeras av större hundar....oftast verkar det vara amstaff/staffe blandraser. Hur gör man om någon sådant skulle hända? Detta är en av mina stösta farhågor när man är ute med Maya på okända ställen.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
I slutet av detta inlägg kommer jag med olika tips på hur du ska göra...  (Kan ej svära på att allt detta funkar, men lite tips trots allt så man inte står helt handfallen den dag det händer)
 
Senast har det var det en huden på FB...en liten pudel som blivit attackerad...och efter omständigheterna så verkar det gått relativt bra och hunden har fått komma hem för fortsatt vård. Detta är Kawiar....och han blev attackerad och ordentligt biten. Ägaren skrev så här om själva attacken: "Min lillpojke har blivit attackerad av en amstaff. Han tog honom i nacken i började skaka och vill inte släppa. Hela 15 min försökte vi få den andra hunden att släppa , varken sparkar slag eller hink med kallt vatten hjälpte. Nu ligger min lillpojke på intensiven och vi vet inte om han överlever".
 
Kan ni själva tänka er paniken ni/jag skulle få om det kom en stor bjässe till hund (eller någon annan), som tar tag i din hund och ruskar om den i 15 minuter...innan den släpper? Fatta paniken man skulle känna....hemska tanke! Det finns fullt av dessa hemska historier om man säker på Internet.....och tyvärr så klarar sig inte alltid den attackerade hunden sig.
 
(Bilden och text kommer från denna sida)
 
Läste nyss ett annan inlägg här på FB om en tax som blivit attackerad....den lilla stackaren klarade inte sig. Denna gång blev den lilla taxen attackerad av två lösa hundar....två Amstaff. Vill nu inte att alla ska tro att ALLA  Amstaff är potentiella mördare, med i dessa två fall så råkade rasen vara just Amstaff...
 
I Smålandsposten står det så här: "Jag lyfter upp henne, och de sliter ner mig och hunden, så vi trillar ner på marken. Hon skrek, de bet henne både fram och bak, säger Sven Svensson".
 
Fy fan...kan inget annat säga.
 
Nu till tipsen som jag hört om eller läst om:
 
Dra hunden i bakbenen - lugnt och bestämt och samtidigt lyfta hunden - kan ej säga om detta hjälper, har inte varit med om detta någongång...peppar, peppar.
 
Dog Defense sparay - är den ultimata självförsvarssprayen för att avbryta hundslagsmål och hundattacker. Vid användning skapas ett omedelbart obehag i hundens luftrör och slemhinnor. Sprayen avger även en stark doft som verkar avskräckande samt har desinficerande egenskaper om blodvite redan uppstått. Kan inte heller säga något om denna spray, men ska skicka efter två flaskor till sommaren när vi är ute mer bland folk och fä, en till mig och en till Jocke.
 
Strypa hunden som attackerar med ett koppel - detta har jag heller inte testat, men det låter ju som om den attakerade hunden inte får luft...ja, då borde den väl släppa taget om den andra hunden. Eller?
 
Ta av sig jackan och med en plötslig rörelse ”chocka” hundarna med den istället för vatten - detta låter ju inte som en direkt avslut på slagsmålet, men vem vet....de kanske blir chockad av denna jacka som kommer emot dom.
 
Vråla och skrika allt du bara kan för att skrämma den attackerande hunden när den kommer emot dig och din hund - ja, kanske det skulle funka.....redan innan attacken skett.
 
Kasta iskallt vatten på hunden som attackerar - ja, då gäller det ju att man har tillgång till en hink eller dyligt.
 
Sparka den attackerande hunden - jag vet inte om det heller hjälper eller om det kanske triggar den andra hunden ännu mer....men, skulle nog försökt med allt.
 
Trycka på ett ställe under hakan på den attackerande hunden - typ struphuvudet - vet inte om man skulle våga sätta in en hand i närheten av den attackerande hundens mun....men, jag tror inte man tänker klart i sådana situationer.
 
 
 
Ja det finns säkert massor med fler tips på hur man kan få den attackernade hunden att släppa taget om din egen hund....har ni fler tips....så kom gärna med dom till mig! Jag skulle bli helt ifrån mig och ta till alla medel som finns till hands om någon skulle attackera min lilla Maya....jag skulle nog kunna döda den andra hunden om det skulle behövas. Nä, fy så hemskt det låter, men i stundens hetta vet jag inte om man är vid sina sinnens fulla brua....det enda man tänker på att nog bara hur ska jag få bort den attacerande hunden från min hund. Vad tror ni att ni skulle reagera?
 
Jag varanar nu med detta inlägg....om någon hund skulle göra min hund illa....då djävlar! Håll era elaka hundar kopplade eller ha dom i munkorg.....ska det vara så förbannat svårt att fatta!
 
 
 
 
 
Spara
#1 - - Elisabeth Sonander:

Måste vara fruktansvärt att råka ut för en sån attack! Det jag hört tidigare är jämförbart med att dra i bakbenen, nämligen att dra i svansen. Kruxet är väl att man blir handlingsförlamad av chock. Funderar på hur det fungerar med peppar, det kan man ju lätt ha med sig och nysreflexen kanske kan avbryta bitandet? Risken är ju att den attackerande hunden är totalt blockerad och inte reagerar. Men defense spray och peppar borde ju göra det möjligt att släppa taget.

Svar: Håller med dig....om hunden som attackerar är helt blockerad och bara har en sak i huvudet och det är döda. Jag vet inte vad som skulle kunna få en sådan hund att släppa. Jag hörde av någon som har en kamphund att strypa den är det effektivaste metoden, men jag har inte en aning. Jag kom ihåg när jag jobbade på bank så sa polisen att det finns tre olika alternativ som kassörskan gör vid ett rån: 1) blir helt handlingsförlamad, 2) blir så otroligt arg eller 3) att man lämnar över "pengarna". Som sagt....man har ju inte en aning hur man kommer att reagera när en attack på sin hund uppstår. Jag tror att jag skulle bli så otroligt arg att man inte ens tänker på sin egen säkerhet....
CARINA WESTIN

#2 - - Inga Holmberg:

I min fantasi, om detta skulle inträffa, skulle jag försöka att sätta tummarna i ögonen på den attackerande hunden.

Svar: Ja, det är inte lätt hur man reagerar i en sådan situation. Jag tror att jag skulle bli så arg att man inte alls tänker på sin egen säkerhet....tummar i ögonen eller något annat.
CARINA WESTIN

#3 - - Susanne Kindström:

Vår mellanpudelhane blev attackerad av en ung Rottishane på en Camping i Skåne.
Rottisen var bunden i en järnring fastsatt i marken men han slet av järnringen och gick till tyst anfall på 30-40 meters avstånd.
Jag maken och de unga men vuxna barnen gick med våra två tysta och kopplade hundar på en gångväg på campingen när jag får se den gigantiska Rottisen komma springandes med vår hane i sikte. Inte ett ljud, inte ett skall.
Vi har ingenstans att fly undan med hundarna men jag hinner förbereda mig på attacken genom att ställa mig mellan den attackerande Rottisen och med min hane bakom mig. Jag går ner i tacklingspossition och lyckas tackla Rottisen så att han tappar balansen och flyger in i min ena dotter så att båda ramlar omkull. Sedan lyckas jag få tag i strupen och hänger mig kvar. Då slänger sig min man upp på rumpan på Rottisen och vi lyckas med STOR möda brotta ner hunden så att den lugnade sig. Vår hane fick ändå rispor av tänderna och jag hade skrapsår och förstörda kläder. Även dotterns tröja hade gått sönder. Vi hade tur som klarade vår älskade Enzo men jag vill ALDRIG någonsin brottas med en 1 1/2 årig STOR och VANSINNIGT stark hund igen!!! Man inser hur lite man har att sätta emot den råstyrkan och den totala fokuseringen på att döda! Efter den attacken har jag svårt för att vara ute bland andra hundar med hanen. Jag är alltid orolig för att han ska bli attackerad igen! Numera bär jag så gott som alltid på mig Dog Defense spray. Vågar inte gå ut med honom utan den. Vi klarade vår hund bara genom att vi var 4 st och att jag såg Rottisen komma springande på så långt håll! Jag slapp ändå se min hund slita i stycken så hur de stackare mår som även varit med om det är svårt att förstå. Min tiks pappa blev dödad i en attack inne i Stockholm i år. Jag rekommenderar alla att ha försvarsspray på sig. Dessutom tycker jag att man borde ha hundkörkort på åtminstone de stora extremt starka hundarna! I vårt fall var det en gammal, mycket snäll man som skaffat sig en Rottishane för att han var rädd! Vilken hemsk kombination!

Svar: Fy så hemskt.....ryser i hela kroppen när jag läser vad ni varit med om. Tur att ni var så modiga att ni vågade hoppa på hunden och samtidigt vilken tur att ni var fler som kunde hålla fast den. Detta är en av mina stora skräck.....tänk om någon galen hund kommer för att göra illa min lilla Maya....hemska tanke! Vilken tur det gick bra efter omständigheterna. Håller helt med dig om hundkörkort - men tyvärr så är många av de kraftigare kamphundarna ett första val av de kriminella....en slags "penisförlängare". Jag tror att dessa människor skiter i ett hundkörkort.....
Vad ledsen jag blir när jag läser vad som hände din pappas hund.....fy vad hemskt.
Jag ska också köpa hem Dog Defense Spray nu till sommaren - genom att vi är ofta ute och campar och man vet inte vad man kan stöta på....
CARINA WESTIN