14 vanliga beteenden hos en hund som misstolkas

Hittade denna astikel på Expressen - en artikel som handlar om vanliga beteenden hos en hund som kan misstolkas...nedan kommer jag att lista upp dessa 14 vanliga misstolkningar. Som vanligt kommer artikeln skrivas i fet text och mina kommentarer i vanlig text.
 
Hunden kan tala med oss - fast på sitt sätt!
 
 
LÄPPSLICKNING
 
Betyder i regel inte att hunden är hungrig utan är en undergiven, fredlig signal för att undvika konflikt. Kan även kombineras med att slicka i mungipan på annan hund eller människa - som en valp gör när den tigger mat.
 
Jag vet att mina hundar genom åren och även Maya slickar sig om munnen när jag tränar inkallning. Detta är så djupt inrotat i dom för att de vet att de (nästan) alltid får godis när de kommer till mig - så redan vid kommandot "hit" så förknippar de detta med godis och tungan åker ut och de slickar sig själv om munnen. Om detta kan hamna under denna kategori läppslickning....ja, kanske!
 
(Bilden nedan är ett klassiskt tungögonblick vid inkallning av min älskade änglahund Kuro).
 
 
 
YLANDE
 
Innebär inte automatiskt att hunden har ont eller är olycklig. Ylandet hade troligtvis förr en viktig funktion för flockens sammanhållning och kan lockas fram hos vissa individer av skarpa, ihållande ljud. Glassbilen eller munspelsövande är två klassiker.
 
Jag har haft en enda hund som har ylat...och det var Royce. Han ylade när han blev lämnad ensammen hemma och jag tror att han ansåg att flocken skingrades. Han var otröstlig stackarn! Än hur mycket jag tränade honom i att vara ensammen hemma och än fast han alltid hade en annan hund som sällskap....när jag gick, då ylade han.
 
(Nedan en bild på min lilla änglahund Royce. Jag har ingen bild på när han ylar...han slutar med det så fort man kommer hem igen).
 
 
 
NAFSAR MOT ANSIKTET
 
Att en hund hoppar upp och nafsar efter ansiktet på en besökare kan uppfattas som att den är arg, ouppfostrad eller försöker bita. Faktum är att det är ett vänligt hälsnings-beteende, som härstammar från vargarna. När vargar är som mest vänliga smånafsar de varandra.
 
Nafsar mot ansiktet - den enda hund jag haft som verkligen gör detta är Maya. Nafsandet/slickandet är verkligen inte för att hon är en elak hund....ouppfostrad...tja....kanske det. Maya är bara en superglad valp som verkligen gillar smaken av sin husse och matte. Hon slickar mer i ansiktet och nafsar med i händerna när man kommer hem...
 
(Maya som nafsar/slickar sin älskade husse just i ansiktet...helst på näsan)
 
 
 
MORRNINGEN
 
Tolkas ofta fel. När glädjen eller entusiasmen bubblar över får hunden ofta ur sig en djup morrning. Detta sker inte sällan i mötet med en människa. Viftande svans, avslappnade läppar, uppåtstående öron och halvslutna ögon vittnar om att hunden bara är euforisk.
 
Jag har aldrig stött på detta beteende hos min hundar....eller har jag det? Visst har de gett ifrån sig ljud, men jag kan inte tolka detta som morrningar. Maya hon smågnäller när jag kommer hem på morgonen....men, inte morrar hon. Maya kan morra när hon leker....men, det är väl ett sätt för henne att visa hur otroligt bubblande glad hon är vi leker tafatt med henne...
 
(Maya som står redo för att vi ska jaga henne igen....och hon gör små morrande låten när hon springer förbi oss i full fart).
 
 
 
SPRÄTTER GRUS
 
När hunden bajsat eller kissat sprätter den med tassarna så grus och jord far åt alla håll. Det kan uppfattas som att hunden försöker gräva ner sina lämningar, men i själva verket är det tvärtom. Avföring och urin används som doftmarkeringar och när hunden sprätter sprids dofterna ännu mer. Alltså ett sätt för hunden att signalera att den är på sitt hemrevir.
 
Det har alla mina hundar gjort genom åren....en del intensivt och andra mer lojt. Maya har som sagt var börjat att sprätta med sina bakben nu (se tidigare inlägg om detta). Men jag köper fortfarande inte att de sprätter enbart på sitt hemrevir....de sprätter än vart de har varit och de bajsat....inte bara på hemmaplan. Men, om jag verkligen tänker efter så kanske de hundar jag haft sprätter lite oftare när vi är hemma....hmmmm?
 
(På bilden nedan så har Maya nu börjat sprätta med bakbenen när hon bajsat).
 
 
 
VISAR RUMPAN
 
Att få en bakdel mot sig när man hälsar är höjden av artighet - från hundens sida. Analregionen är rikt körtelförsedd och hundar som möts ägnar mycket tid åt att lukta varandra i det området, för att få en full bild av hundens identitet.
 
Royce är den enda hund jag haft som har hälsat genom att stöta till oss med just sin rumpa. Så här i efter hand så var han en riktigt artig liten kille med andra ord. Har ingen bra bild på detta, men han gjorde det jämt när han hälsde...både på människor och andra hundar.
 
(Jag bjuder i allafall på en rumpbild på honom - som visar lite hur han gjorde).
 
ÄTER AVFÖRING
 
Att äta avföring är ett naturligt beteende hos hundar, och gräsätarnas spillning innehåller en del nyttigt. Det finns de som tror att de tidiga hundarna i det gamla jägarsamlarsamhället var viktiga för att hålla rent vid latrinerna.
 
Fy så detta beteende är äckligt...än hur naturligt detta beteende än må vara. Jag har haft en hund - en vit storpudel som heter King. Han åt människoavföring....fatta så otroligt äckligt! Maya verkar gärna vilja smaka på hästbajs, men det får hon absolut inte göra för mig. Har ingen bild på avföringsätande hundar....de kanske ni är tacksamma över.
 
(Här kommer i allafall en bild på min skitätande änglanhund King - tack och lov så stötte man inte på människoskit så ofta....har bara kommit på honom två gånger under hans liv och det räckte).
 
 
 
RULLAR I ÄCKEL
 
När hunden hittar något riktigt illaluktande lägger den sig och rullar rygg och flanker i det. Det kan vara ruttnande djur, hästgödsel eller något annat som vi tycker är äckligt. Vissa tror att det är ett sätt att maskera den egna doften för att förvilla bytesdjur. Andra tror att det är ett sätt att skapa en gemensam doft i flocken eller en doftsignal för att signalera status.
 
Än en gång så är det Royce som gjorde detta....ofta och gärna...suck! Tack och lov så verkar inte Maya ha dessa tendenser i sig....peppar, peppar. Ja, vilka av dessa ovanståede påståenden kunde stämma in på Royce? Troligast status i hans fall...eller att maskera sin egen doft. Det som fick mig att bli galen på honom var när han rullade sig i något äckligt efter han hade blivit fin och ren efter bad och klippning...gaaahhh!
 
(Ännu en bild på Royce, men har tyvärr ingen rulla i äckelbild på honom...men en bild när han ligger ner i allafall).
 
 
 
HUVUD I SKREVET
 
Hundar som kör huvudet i skrevet försöker hälsa på samma sätt som de gör med varandra. Runt könsöppningarna har hundar körtlar som avsöndrar dofter som informerar många olika saker som kön, ålder, reproduktionsstatus, styrka och mycket av detta går att avläsa även hos oss.
 
Har haft två hundar i mitt liv som nosat folk i skrevet....en av dom är vår lilla söta underbara Maya. Har ingen bild på det heller....tack och lov. Undra vilken information jag ger henne? hahahaha.
 
(Här är den närmsta bild jag har på Maya och ett skrev...hahhaha)
 
 
 
STRÄCKER SIG FRAMÅT
 
En självklar signal för hundfolk, men som för lekmannen kan feltolkas som en stretchövning. Att frambenen läggs platt mot marken samtidigt som bakbenen är sträckta och kroppen kraftigt framåtlutad är helt enkelt en lekinvit. Ofta kombinerat med tillbakadragna mungipor och öronen framåtvinklade.

Dessa lekinviter har alla hundar jag haft genom åren gjort och Maya är naturligtvis inget undantag.
 
(Maya i lektagen)
 
 
 
SENA UTSKÄLLNINGAR
 
Om tillrättavisningen inte kommer precis när hunden gör fel är risken att den inte förstår skälet bakom. Utskällning efter att hunden ätit upp mackan kan uppfattas som bestraffning för att den råkar vara i hallen, där utskällningen ges.
 
Ja, jag vet att man inte ska skälla på hunden om man inte tagit den på bar gärning, men ibland så måste jag erkänna att jag gjort detta. Hunden måste verkligen få en chans att förstå vad den gjort för fel, inte långt efteråt. Men, detta har jag ingen bild på....inte ens någon i närheten - ingen bild alltså!
 
 
KÄRLEKSBETYGELSER
 
När husse kramar matte kan hunden upp­fatta det som att de är aggressiva mot varandra. Nära kroppskontakt kan upp­­levas som hotfullt i hundvärlden och kan få hunden att reagera. Hunden är inte "avundsjuk", den försöker avvärja en konflikt.
 
Maya fösöker komma mellan mig och Jocke om vi kramas i sängen eller om vi ska pussas och hon är i någons famn, men ser hon verkligen det som om vi skulle vara agressiva mot varandra? Hmmmm....??? Hur ska man då få hunden att förstå att vi inte är arga på varandra utan bara kära? Har tyvärr ingen bild på detta heller...
 
 
LEENDEN
 
En leende mun som visar tänder kan missuppfattas som en hotfull hundsignal. Håll läpparna förseglade vid ett första möte.
 
Det tänker jag sällan på....att mina tänder kan upplevas som ett hot. Men, om man tänker efter så är det ju logiskt....ur en hunds perspektiv vill säga.
 
(På denna bild har jag faktiskt munnen stängd, men det var enbart för att inte Mayas tunga skulle hamna i mun mun).

 
 
MÄNSKLIG HÄLSNING
 
Ögonkontakt, högt tal och fysisk kontakt kan den osäkra hunden uppfatta som hotfullt. Hälsa i stället genom att gå ner på huk, hålla in armarna och vända blicken bortåt - det signalerar vänlighet och motsatsen till hot.
 
Det vet jag av egen erfarenhet stämmer bra på osäkra hundar. Men, det är ju oftast så människor hälsar på hundar....som de inte ens känner. Jag vet att det är så svårt att huka sig ner och titta bort från hunden...helst när man inget annat vill än att få klappa den på en gång. Men osäkra hundar behöver tid och tålamod! Har ingen bild på detta heller...tyvärr!