Varför sprätter hunden?

Maya har börjat sprätta med bakbenen när hon har bajsat. Jag skrattade rejält åt henne första gången hon gjorde det...hon såg helt förvånad ut. Det var precis som om bakbenen gick av sig själv och hon såg ut som om hon inte fattade alls vad som hände. Idag så sprätte hon även med bakbenen efter att hon hade kissat....så nu sprätter hon för fullt och ser helt bekväm ut med denna röresle numera...hahhah.
 
 
Men, varför sprätter då hunden med bakbenen?
 
Jag har hört flera olika saker om just detta beteende och mest har det varit att det är en dominant hund som gör detta....för att sprida ut sin doft till de andra hundarna som finns i området. Men, har även hört att det är den svaga/veka hunden som sprätter....hmmmm? Om det är för att sprida sin doft...varför sprätter då inte alla hundar när de bajsat eller kissat?
 
När jag varit inne och läst om detta på "nätet", så verkar större delen anse att det enbart är för att sprida sin doft. Men, då till frågan igen...varför sprätter då inte alla hundar? När jag läser om detta ämne så verkar det som om åldern inte har så stor betydelse heller - allt från 14 veckor till att de börjar med detta beteende på äldre dar som mina föräldrars hund, men han har fattat det hela lite fel...han sprätter med frambenen och det ser så knäppt ut. Så då faller ju också teroin om att de börjar sprätta när de börjar bli könsmogna....suck!
 
 
En del säger att de sprätter med bakbenen för att sprida sin doft och att tala om för andra att de är på sitt hemmarevir. Men, detta kan väl ändå inte stämma...eller? Nog har jag haft hundar tidigare som har sprätt med bakbenen.....på helt okända platser....hmmm? Andra säger att de sprätter för att döljer sin avföring/kiss, andra säger att de är nog bara lyckliga för att ha fått uträtta sina behov. Blir inte klok på alla svaren jag hittade - ingen verkar veta något. Men, det återkommande är att de vill sprida sin doft och att de just sprätter är för att doften skall spridas på ett större område. Det verkar mest logiskt tycker jag, men då tillbaka till frågan jag ställde först....är detta ett tecken på dominans genom att alla hundar inte vill sprida ut sin doft?
 
Ju mer jag läser om detta så blir det bara mer frågor än de svar jag hade hoppats hitta....suck....jag som hade hoppats få ett klart och tydligt svar på denna fråga!
 
Vet ni varför hundarna sprätter med bakbenen och varför det bara är vissa individer som gör det?
 
 
#1 - - Caroline:

Intressant fråga. :) Jag har haft två hundar förut och på båda dem så såg det ut som om de skulle torka av bakbenen i marken efter de hade gjort sina behov. Men jag vet ju inte vad de egentligen gjorde, jag är inte någon expert i ämnet.

Svar: Det var otroligt svårt att hitta tydliga svar på Internet.....suck. Men, det ser ju i iallafall roligt ut när de sprätter...hahha.
CARINA WESTIN