Skärtorsdag

Nu går vi mot påsken igen.....och idag är det skärtorsdag. Men, varför heter det egentligen skärtorsdag? Jo, det kan jag svara på (via google)....hahhaha. Skär betyder inte färgen rosa, utan på gammelsvenska betyder ordet skär helt enkelt "rena". På just skärtorsdagen (enligt bibeln/ Johannesevangeliet) så tvättade Jesus sina 12 lärjungars fötter, alltså han renade dom.....och de åt även den sista måltiden tillsammans. Senare på skärtorsdagskvällen så förrådes Jesus och grips av romerska soldater. Judas, en av Jesus lärojungar, var den person som förrådde honom och för det fick han 30 silvermynt.
 
Just denna dag är ingen ledig dag för oss dödliga...utan en arbetsdag precis som vanligt. Men, Jocke ska iallafall åka hem tidigare från jobbet idag....kanske redan vid lunch. Så har jag tur så hinner jag träffa honom innan jag åker på mitt jobb vid 12:30 tiden.
 
Men, skärtorsdagen är mycket mer än så.......för nu flyger alla häxor till Blåkulla för att umgås med självaste djävulen och hans kumpaner. Vissa menar att de redan har åkt iväg på sina kvastar....redan på natten mot skärtorsdagen. En sak som jag inte alls visste var att Blåkulla sägs vara det svenska namnet på ett berg i Tysklad som heter.....Blocksberg. Så med andra ord så existerar alltså Blåkulla i verkligeheten.....intressant :)
 
Vi har inga häxor här hemma....bara två söta påskkärringar.
 
 
Innan vi går ut på en promenad så blir alltid hundarna så busiga och glada. Detta sker alltid när jag tar på min mina strumpor....hahhaha. Jag är en barfotatjej/tant....men, i skorna vill jag gärna ha på mig mina strumpr. Så hundarna har helt enkelt lärt sig att när matte tar på sig sina strumpor betyder det att vi snart ska få gå ut på en promenad.
 
 
Trist väder idag med....grått och det är + 2 grader ute. Men, en promenad blir det.....för nu har jag ju tagit på mig mina strumpor...haahahahah.
 
 
Jo, sicken lycka! Min 2025 års Bullet Journal har äntligen kommit. Det riktigt kliar i fingrarna för att få sätta sig ner och börja förbereda nästa år. Min förhoppning är att 2025:s Bullet Journal kommer att bli den bästa hittills. Jag har redan många ideér om hur jag vill göra + att jag redan börjat leta efter ideér från Pinterest. Längtar...kanske till och med hinner börja redan denna påskhelg...vem vet!
 
 
Till er alla HÄXOR som redan åkt till Blåkulla och till er som kanske är på väg......kör försiktigt!