Varit och Grattat mamma idag

Hipp Hipp HURRA....för det är mammas födelsedag idag.
 
Jag, Jocke och hundarna (såklart), åkte ut till Järved vid 12:00 tiden för att gratta mamma på hennes födelsedag. Solen börjar tyvärr att gå i moln.....men, det var +9  sköna grader ute ändå.
 
Blommor, choklad, triss och ett paket......och chokladen var från Maya och Kira. Maya blev så ivrig när mamma skulle öppna paketet.....så hon valde helt enkelt att själv hjälpa till lite. Hon rev och slet i pappret.....precis som om hon tyckte min mamma var för långsam...hahahha. I paketet fanns en mandolin, som jag vet att hon länge önskat sig.
 
 
Fika och tårta......mums! Mammas tårta är så himla god....så jag tar nog en bit till innan vi åker härifrån. Jag tror minsann det fanns en liten Maya som också blev väldigt sugen på en bit tårta...hahha.
 
 
Vi gick sedan ut på altanen en stund och naturligtvis så ville båda hundarna komma upp i famnen. Maya ville upp till husse (såklart) och Kira upp till mamma. De ser ju så mycket bättre om de kommer upp på höjden lite...hahha. Mina hundar bortskämda.....nä.......inte alls...hahaha. Men, efter en stund så tyckte mamma att Kira blev för tung, så båda två släppte då ner hundarna. Men, se...då ville Kira också komma upp i husses famn.....men, Maya fick en alldeles egen stol att stå på. Bortskämda....nä!
 
 
Det finns en man som bor i huset ovanför min mamma. Han ger mat åt både fåglar och rådjur....i stort sett året om. När han går ut på en promenad med sin hund har han alltid med sig mat till fåglarna som han kastar ut. Detta är så häftigt.....för fåglarna vet att det vankas mat när han kommer. De sitter i träden och cirklar i luften ovanför honom och så fort han kastat ut maten så kommer de i massor. När de ätit klart så letar de reda på honom från luften igen....för han brukar visst även kasta ut mat på ett annat ställe.
 
 
Det stod även tre rådjur på lägdan ovanför mammas hus.....och de är inte ens rädda för människor längre. Undra hur deras matkonto till alla djuren ser ut egentligen.....det måste ju vara skyhögt. Mamma sa att som mest i år så har hon sett 23 rådjur på lägdan på en och samma gång.....mat till så många måste ju som sagt var kosta en del. Men, en sak som är säker......han verkligen en sann djurvän.