Grattat två på samma gång....

Idag har vi varit och grattat två stycken på en och samma gång.....brorsan fyllde år i går (9:e), och Monika den 15:e. Det är så smart att slå ihop sina födelsedagar...allra helst när de ligger så nära varanadra. För mig och Jocke går inte detta....det är ca 6 månader mellan våra födelsedagar (maj och november).
 
Men, dagen till ära så hade Monika gjort en egen smörgåstårta som var supergod.....och de hade även en tårta med färgad hyvlad choklad på toppen. Allt var så gott.....mmmmmmmums! Självklart blir det presentöppning innan vi börjar frossa i allt det läckra som stod på bordet.
 
 
Maya och Kira på strövtåg bakom deras hus...
 
 
Kolla in gurkorna som Monika odlat fram i sitt växthus. Vi måste också skaffa ett växthus hemma på våran gård....vilken lyx att få ha egna gurkor, tomater och allt annat gott man kan ha där. Vi fick också en gurka att ta med hem när vi åkte. Det går inte att missta sig på köpegurkor och egenodlade.....den man odlar själv är så mycket godare på alla sätt och vis (samma med tomater förstås).
 
 
Denna och en till likadan fick Mats och Monika av oss i present.....visst är de bara för gulliga.
 
 
Vi gick ut och satte oss i solen på sidan om deras hus.....för när de stänger igen skjutdörren som de har mellan garaget och husknuten, då blir det rikitgt skönt att komma undan blåsten. Kira satt och mös i min pappas knä ett bra tag......och innan dess så testade hon i stort sett alla andra lediga knän innan hon bestämde sig. Vem hade kunnat tro att Kira skulle bli en sådan knähund?
 
 
Vi gick sedan runt lite på gården och tittade på alla potatisplantor som börjat komma upp m.m. Det är visst första gånger som de testat att odla potatis....spännande och se hur det går. Det finns ju inget godare än färskpotatis och en klick smör på......det riktigt vattnas i munnen på mig..haha. Det är banne mig godare är fredagsmys......
 
 
Jag gick en liten sväng med hundarna innan vi skulle åka hem. De har fått det så otroligt fint och träden har vuxit sig stora som de satt närmast vägen. Jag bara älskar den gula dörren upp till ladugården.....den är så himla fin. Vilka minnen man har från denna ladugård....här har vi gullat med kossor, grisar, kaniner och höns + att vi hoppat i hö som min farmor och farfar hade uppe på lon och lekt kurragömma. Jag är så glad att Mats köpte detta ställe.....min pappas föräldrahem. För, fy så hemskt det hade varit om helt okända människor hade bott där nu.....hua. För just nu är det nästan som att komma hem....än fast vi inte bor där. Det måste vara alla minnen som man har från barndommen....för det finns många av den varan.
 
 
Nu står jag och tjejerna och väntar på att Jocke ska komma, för de har visst börjar prata igen...hahaha. Nu är det dags att åka hem och fixa lite käk, men......jag är fortfarande mätt efter allt gott de hade dukat upp. Så det kommer nog bli en lite senare middag idag skulle jag tro....
 
 
Än en gång GRATTIS på era födelsedagar Mats och Monika och tusen tack för allt gott fika!