Skintags

Har en tid klockan 15:00 på Humar Resurs för att ta bort en "skintag"...eller en hudflik, som sitter i min vänstra armhåla. Den är besvärande för att det är så svårt att kunna raka under armen + att det ser inte så skoj ut heller. Som tur var så har jag bara en....men, den stör - så den ska puts väck nu är det tänkt!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Var så osäker på vädret, genom att det var mulet - om jag kunde ha Maya i bilen under tiden jag är hos läkaren. Men, bestämde mig till slut för att inte chansa om solen skulle komma fram....så jag åkte ut med henne till mina föräldrar istället....
 
 
Jahapp....då var man här igen då - men denna gång i ett helt annat ärende! Jag fattar inte varför de inte sopar undan allt grus som är utanför på parkeringen....det riktigt rullar och glider under fötterna när man går på det. Detta är ju trots allt en vårdcentral och ett ålderdomshem.....konstigt hur de prioriterar i denna kommun.
 
 
Klockan tickade på och det var inte förrän 15:30 som jag fick komma in till läkaren. Vilken tur att jag inte har Maya i bilen.....pust!
 
 
Jag fick träffa en läkare (samma läkare som la in mig på sjukhuset förra året), det var han som skulle utföra borttagandet av min hudflik. Han var stressad genom att den person som egentligen skulle uföra detta på mig var hemma sjuk så de har fått stuva om patienterna hela dagen....därför förseningen på 30 minuter.
 
Han torkade av mig med nån sprit under armhålan och tog sedan en pincett och drog ut hudfliken. Sedan tog han en sax och helt sonika klippte bort den.....satan så det gjorde ont. Han bad om ursäkt för att saxen hade varit så slö....allvarligt. Som om inte detta var nog så fick han klippa en gång till på grund av att han inte fick bort allt....än en gång bad han om ursökt för den slöa saxen. Men, varför använder man då en sax som inte är till för detta...eller en liten skalpell av något slag?
 
Ja, nu är den borta iallafall och jag har ett litet plåster i armhålan.....skönt att det är över nu!
 
Jag hittade på denna sida Newsner två olika knep att ta bort dessa hundflikar själv hemma. Jag tror att jag kommer att testa någon av dessa två innan jag uppsöker läkare om jag får någon fler hudflik. Allt måste ju vara bättre än en slö sax...eller hur?
 
ÄPPELCIDERVINÄGER
 
Enligt denna sida så påstår de att läkare har sagt att just äppelsyran ska fungera att ta bort hudflikar. Du ska först tvätta stället där hudfliken sitter med ljummet vatten och tvål. Ta sedan en bommulstuss som du doppat i 1 msk äppelcidervinäger och torka den mot hudfliken. Upprepa denna behandling varje dag och tillslut kommer hudfliken att ändra färg och ramla bort av sig själv. Smärtfritt!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
BJÖRNTRÅD
 
Detta är ett gammalt husmorsknep som verkligen fungerar. Genom att knyta björntråden runt basen på hudfliken - nära huden och dra åt. Genom att du dragit åt björntråden så kommer hudfliken inte längre få någon blodtillförsel och heln enkelt "vissna" och ramla bort av sig själv. Det är inte så himla enkelt att komma åt att knyta ensammen, så att ha någon som hjälper dig med detta är nästan ett måste (beroende förstås vart hudfliken sitter). Jag har även hört att vanlig tandtråd funger minst lika bra.
 
 
 
Stannade och tankade innan jag hämtade hem Maya - det börjar bli riktigt dyrt nu att ha bil. Det är ju ett nödvändigt ont det där med bilkörning, men bor man på landet och har 2 mil till jobbet + att det inte finns någon buss som kör de tider jag behöver....då måste man tanka helt enkelt. Dyrt...och det kan bli ännu dyrare lagom till semestern verkar det som....grrrrrrr!
 
 
Äntligen hemma igen....
 
 
#1 - - Anna:

det där ser ut som sånt min sambo har, men han har det på sin rygg!
Vet inte om det är annat el dessa, men nu när det stod vad man kunde få av dessa så nojar man ju!
MEN sambon vill verkligen inte ta bort dessa, å de har ju inte förändrats el missfärgats el - vilket väl är bra. Varje gång jag ska klia honom på ryggen på ställen han själv inte kommer åt är jag ALLTID så rädd för att de ska gå sönder...

Svar: Prova äppelcidervinäger på hudflikarna. Det kan ju vara värt att prova 😊 och det gör ju inte ont heller.
CARINA WESTIN