Så lärde jag mig att älska min kropp

(3 tim 32 min)
 
När Linda-Marie Nilsson lade upp en bild på sig själv i bikini blev det en världsnyhet. Kroppsaktivismen eller kroppspositivismen handlar om att alla har rätt till sin kropp och om att vara nöjd med sin kropp som den är, trots samhällets skeva ideal.
 
Med hachtaggen #allastorlekarärvackra fortsätter hon att insprera sina följare. Alltid med en stor portion humor, som i klippet där hon testar produkter föra att inte låren ska gnida mot  varandra.
 
Eller när hon listar "50 saker som tjocka är trött på att höra".
 
Att hennes budskap behövs är det många som vittnar om. Bland hennes många fans hittar vi de unga tjejerna som inte vågar klä om på gympan men även äldre kvinnor som aldrig visar sig i baddräkt på stranden. Föräldrar söker också hennes råd kring hur de ska prata kroppsideal med sina barn.
 
Nu har Linda-Marie Nilsson skrivit en peppande och inspirerande självhjälpsbok för att hjälpa fler att älska sig själva. Hon delar generöst med sig av sin egen historia men ger också massor av konkreta tips, allt från hur man hittar rätt kläder till hur man hanterar kroppshat på nätet.
 
Hur lätt som helst - denna bok är en stark och lysande 5:a....inget snack om saken!
 
Vem är det som bestämt att smal är vackert och som alla människor ska sträva mot? Vad är det för fel att ha kurvor och extra kilon? Det klart, extra kilon kan ju påverka den allmänna hälsan....men, om den inte gör det hur kan då en kropp vara fel i någons ögon? Det är precis som hon säger...vi är alla människor och alla kroppar är vackra.
 
Oj, så bra hon skriver - jag bara gapar hur många saker som stämmer in på mig och mina känslor kring min egen övervikt. Bara en aspekt....att köpa kläder - vilken mardröm det är. Man kan se hur många fina plagg som helst i en butik, men de flesta har inte en storlek som passar. Då blir man hänvisad till ett litet hörn i bakdelen av butiken (skämshörnan), där oftast + size kläderna finns. Varför kan inte de kläderna vara lika snygga som i den övriga butuken för? Nä....de ser hemska ut - som tantkläder enligt mig (jag är trots allt bara 50).
 
En annan sak som hon skrev är att man ska lära sig att älska sin egen kropp - det är verkligen lättare sagt än gjort måste jag erkänna. Jag skäms över min kropp....men, ska sluta med det nu (i allafall försöka)!
 
Denna bok borde finnas i varje skola och varenda lärare och elev borde läsa den. Denna bok kan göra så att barn inte behöver skämmas över sin kropp.....såsom Linda-Marie gjort under hela henns uppväxt i stort sett.
 
 
Denna bok är till er alla som inte ser ut som trådsmala modeller.....till er som har lite knubbiga barn.....som skäms över att ha linne......som skäms över att åka till en badstrand eller badhus......till er som näthatar......till er alla som är smarta nog att inse att alla kroppar är vackra.....till lärare och gympalärare.......till alla elever i skolorna m.m. !
 
LÄS DEN!