Hundkurs med Maya

Klockan 19:00 så börjar vi gå på kurs med Maya.....en kurs som hundägarcoachen har. Första träffen håller vi till på Reginas Zoohörna.....
 
Detta ska denna kurs hanndla om:
 

Vardagslydnad grundkurs.

Utveckling, harmoni, kontroll och följsamhet.

 Kursen för dig som inte tränat på ett tag, har en hund som inte är grundtränad, äldre valp eller vuxen spelar ingen roll. Vill du aktivera din vän och lägga grunden för en skönare vardag så passar ni in här.

Vi kommer att köra inkallning, möten, passivitet, koppelträning, belöningsträning, förbudsträning & massa annat. Målet för dig som går en vardagslydnadskurs är individuellt.

Det finns tid & plats för alla ekipage. Begränsat antal platser. Boosta upp flockrelationen.

 Vi väljer olika miljöer både för att grundträna hunden & träna den i att lyssna med störningar runt det men också för att göra den så miljötrygg som möjligt.

Glädje, tydlighet och en positiv känsla genomsyrar träningen.

Inomhus och utomhusträning.

Tid: 20/3 kl 19-20.30    22/3 kl 19-20:30    24/3 11-13     25/3 kl11-13

 
 
 
Så ladda godispåsen och fram med leksaken.....nu jämarns ska vi bli så duktiga!
 
 
 
Är du redo Maya?
 
 
 
Vi (Jocke följde med) började med att låta hundarna sitta kvar i bilen medan vi tvåbenta gick ner i källaren och pratade llite om kursen och vad vi vill få ut av den. Jag skrev upp:
 
Inte dra i kopplet
Inte hoppa på männsikor
Kunna slappna av och vara ensammen hemma
Befästa kommandot ligg
 
När vi efter ett tag fick hämta in hundarna så började Maya stressa ganska snabbt. Hon satt och flåsade och vi skulle belöna dom när de var lugna....hmmmm? Svårt att veta när Maya var lugn tyckte jag, men Rakel (hon som håller i kursen), sa att när hon slickar sig om munnen...beröm då!
 
 
 
Jag tyckte det var så svårt att få henne att bli lugn...än fast jag inte tycker att hon i sig själv är en stressad hund. Vet inte varför hon började hässja för....det kanske blev för mycket intryck och att vi bums skulle ha henne sittandes mellan våra ben på golvet. Denna lilla sam brukar ju vilja sitta i knät...och de får hon också för det mesta...
 
Gruppen vi ska träna med - bara en liten del kom med på bild. Det var säkert minst 12 hundar med på kursen...olika åldrar och storlek + att det var många som var två på en hund....som jag och Jocke. Spännande!
 
 
 
Jag gillar verkligen Rakels filosofi supermycket. Tex en sak som hon sa: "Om ni aldrig köpt ett koppel till hunden så skulle ni inte heller behöva gå på någon kurs - då skulle ni automatisk kunna prata hundspråket!". Jag tror detta stämmer till 100 %.....Maya är mer lyhörd utan koppel än med...
 
En annan sak som hon sa som jag fastnade för, det var att om hunden ska gå fint i koppel....då ska den göra det varje gång. Om du inte känner för att träna hunden just där och då under en tex lunchpromenad....ta då på den en sele. Då lär sig hunden att om selen är på är det mer fritt, men så fort kopplet sitter fast i halsbandet...ja, då ska man gå fint bredvid och inte alls dra i kopplet. Ska köpa en sele i morgon...hahahah!
 
En annan smart sak var att om du har fler hundar så prata olika spårk med hundarna. Rakel hade italienska kommandon till sin labrador och de andra hundarna hon har har kommandon på svenska och på engelska. Så smart!
 
Jo, kommer knappt ihåg vad som blev sagt och gjort.....men, jag köpte i allafall en liten behändlig godisväska som du hänger på höften + en ny klicker. Det var så otroligt besvärligt att ha godiset i en påse i jackan, det var svårt att få fram godiset i rätt tid. Det var liksom ett "paket" som de sålde på kursen för 159 kronor.
 
 
 
Nu ser jag verkligen fram mot nästa kurstillfälle som blir på torsdag - då ska vi hålla till på sommarhemmet! Måste bara kolla med Rakel om jag inte kan göra något annat än att tvinga ner henne i sittande ställning, det funkar liksom inte alls för oss.....allra minst för Maya!
 
Nu ska jag åka och jobba!