Chilikasslergratäng

Idag har jag provat en ny maträtt igen.....denna gång så bidde det en chilikasslergratäng. Det blev riktigt lyckat om jag får säga det själv...riktigt gott. Det står i receptet att man kan servera en grönsallade till, men vi tog coleslaw istället...mums! Nu är vi mätt i magen igen...
 
Ingredienser:
600 gr kassler i tunna skivor
1 dl finhackad paprika (jag tog en röd)
Färsk chili, finhackad och mängd efter smak
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
3 dl grädde, hårt vispad
1/2 dl chilisås eller 2 msk tomatpuré
1 tsk curry
1 krm chilipulver
3 dl riven ost
smör till stekning
 
Gör så här:
Stek den finhackade paprikan, chilin och vitlöken tillsammans med kryddorna i smör.
 
 
 
Lägg över paprikaröran på botten av en ugnsfast form och placera de tunna skivorna kassler omlott över röran.
 
 
 
Vispa grädden för sig och rör försiktigt i chilisåsen eller toamtpurén och bred ut den över kasslerskivorna.
 
 
 
Toppa sedan med den rivna osten och gratinera i 225 grader i ugnen tills osten antgit en tilltalande yta och färg. Jag tror jag hade min inne i ugnen i ca 15-20 minuter.
 
 
 
Klart och redo för att hamna i magen...
 
 
 
Naturligtvis så måste ju Maya gräddnos slicka av grädden från visparna.....en självklarhet....hahhaah!
 
 
 
Någon tips på hur man kan göra för att få bort all vätska som finns i kasslern innan man har den i en maträtt? Den släpper ju ut så otroligt mycket vätska....inte alls roligt.
 
#1 - - Jessica Högberg:

Lät väldigt gott!! Det enda jag kan komma på är att steka nån minut/sida i torr panna??

Svar: Det var väldigt gott :) Jag hade funderat på att låta kasslern svettas ut lite i ugnen, men steka i torr panna kan fungera superbra. Tack för tips :)
CARINA WESTIN