Kastrering....dag 3 (hemmarehab)

Idag så fick vi (jag och Maya), en tid hos veterinären klockan 14:30 för att ta bort plåstret över hennes sår och samtidigt kika på det. Jag vet att detta kunde vi ha gjort själv hemma, men vill ändå se att allt står rätt till md läkningen....helst nu när det blir helg och allt.
 
 
Vi satt i väntrummet och väntade på vår tur. Jag var medvetet där lite tidigare så att hon skulle hinna lugna ner sig innan det var dags för att ta bort plåstret. Hon skakade som ett asplöv redan när vi gick in till väntrummet, men efter ca 5 minuter så lugnade hon ner sig och ville hälsa på alla som var där...
 
Vi fick inte ens komma in på något rum denna gång. Tjejen sa bara att jag skulle vända henne så att hon låg i mitt knä och så började hon försiktigt lossna på plåstret. Det sitter verkligen hårt....stackar Maya. Vet ju själv hur ont det kan göra att ta bort plåster på sig själv ibland. Men, hon låg relativt stilla och sa inte ett enda pip...
 
 
Nu är det i allafall borta och såret såg superfint ut sa hon....så skönt att höra! Hon önskade att alla sår såg så fina ut när det gjort bara tre dagar efter en operation. Vi behövde inte betala någonting för detta....snällt av henne. Hon sa att det ingick i behandlingen...hahhaha + att det gick så fort att göra. Hade vi några fler frågor eller funderingar så var det bara att ringa eller komma in och visa upp henne.
 
 
Nu till de frågor jag hade (mina frågor i vanlig text och svaren i fet/kursiv):
 
Hur gör jag om såret blir fullt av snö och grus när hon är ute på sina korta promenader? Hon svarade att jag försiktigt kunde torka av henne med ljummet vatten...
 
När kan jag bada henne och få bort veterinärlukten från hennes päls? Efter 10 dagar behöver hon inte ha "tratt" eller sin body på sig längre....då ska såret vara helt läkt. Då kan jag också bade henne precis som vanligt.
 
När kan hon fungera fullt ut som en hund igen? Hon tyckte att vi skulle vänta 1 månad innan hon fick leka med andra hundar och gå långa promenader. Hon sa att det tar längre tid för de invärtes stygnen i bukhålan att läka....så inga galna upptåg ville hon se. Det är nog lättare sagt än gjort....då känner hon inte Maya. Pust! Hur i hela friden ska vi kunna hålla henne lugn i en månad? Ska kolla om jag inte stöter på grannen tvärs över någon dag så kan jag fråga hur hon gjorde med sin tik (som hon också kastrerat).
 
Vi gick sakta utanför veterinären så hon fick snusa på alla spännande lukter som fanns där....bodyn gick enkelt att vika upp. Men, fattar fortaranade inte vad knappen under bröstkorgen är till för. Få se om Jocke och jag kan klura ut detta tillsmmans över ett glas vin ikväll.....hahaha.
 
 
 
Nä, nu åker vi hem!
 
 
Usch, vad det kliar nu på magen för henne....vad kan jag göra för att underlätta det för henne? Tvätta henne försiktigt med ljummet vatten eller vad?