Hatar tovor...

Någonting som jag inte fixar - det är att känna tovor när man klappar Maya. Idag har jag könt flera stycken...och det riktigt kryper i kroppen på mig. De måste bort....och det är NU!
 
Maya är nu 1 år och 4 månader gammal och det är inte förrän nu som hon verkar ha kommit in i den berömda tovåldern. Jag har för mig att den tiden brukar komma lite tidigare - kan det bero på att hon är kastrerad?
 
Jag har känt tre stora tovor på henne - på huvudet nära ena örat och två stora på insidan hennes lår.....grrrr! De små tovorna hon annars har ibland tas bort i soffan framför tv:en på kvällarna. Jocke är också så duktigt på att borsta henne....så skönt att inte behöva göra all pälsvård/tovutredningen alldeles själv. Jag blri så glad när jag möts av en borstad Maya när jag kommer hem på morgonen.....
 
De större tovorna tad bort nere i klipprummet där jag har mer redskap. Nu ska de väck...och detta är de redskap jag använder. Två olika kammar, en grov och en fintandad, kardan och L´Oréals absolut repair.
 
 
Nu börjar vi ta bort dessa förbenade tovor. Jag börjar med kardan, sedan den grova kammen och tillsist den fina kammen....och så kardan igen.
 
 
Denna tova var så ihoptovad så jag tog en liten klick av L´Oréals Absolut repair på fingret och började gnugga in den i tovan. Sedan tog jag försiktigt den grova kammen och började redan ut tovan...sakta men säkert tills den var helt borta. En underbar känsla som bara en pudelägare kan förstå....hahhaha.
 
 
När jag ändå hade henne liggandes på sidan så passade jag på att klippa hennes klor (som växer otroligt snabbt). Skönt att få även detta gjort...
 
 
Klar för denna gång....

 
Självklart blir det bus på gården efteråt......
 
 
Nu har jag en tovfri Maya igen....så otroligt skönt att ta på hennes päls och inte känna något annat än mjuk päls....