Thundershirt och lite annat....

Har varit och hämtat ut en thundershirt till Royce - nu ska vi se om den funkar på honom! Thundershirt skall verka lugnande på stressade hundar - och det är bara förnamnet på lilla Royce. Han är rädd för allt nu på äldre dar, trodde först att han började se eller höra dåligt - men, så är icke fallet. Han är skotträdd nanting och just vid denna årstid är det värst genom att de skjuter ofta på skjutbanan i Arnäsvall och skottljuden hörs ganska bra här hemma.
 
Detta ska bli spännande att se om detta fungerar på honom!
 
Var även in på djurmagasinet och köpte reflexvästar till hundarna, jag tyckte att selarna jag har på dom försvinner in i pälsen. Västarna ligger ju utanpå pälsen och borde med andra ord synas betydligt bättre nu i mörkret.
 
Jag köpte även några små tuggben till Royce som skulle hjälpa honom och hans artros, medicinen jag nu gett honom har inte haft en större verkan på honom. Han haltar fortfarande om han legat en längre stund! Nu är det bara att testa detta i en månad eller två och se om han mår bättre eller inte!
 
Royce han är just nu min testhund - både med thundershirten och de små benen han skall tugga morgon och kväll den första veckan, sedan blir det bara ett ben om dagen!
 
Om ni nu skulle bli mer nyfiken på thundershirt så finns det mer att läsa om den på:  http://www.thundershirt.se/Ths/thundershirt_i_sverige.html
 
Jag testade thundershirten på honom nu under promenaden ikväll. Vet inte om jag inbillar mig, men jag upplevde det som om han bara flåsade ett kort tag från början av promenaden. Han kunde till och med gå och snusa och kissa på vägen från huset (annars så gör han bara sina behov på hemvägen). Ska kolla igen i morgon om det var inbillning eller inte från min sida!
 
 
 
 
Thundershirt
 
 
 
Ljudkänslighet, separationsångest är väl det som stämmer mest in på Royce
 
 
 
Har haft den på honom hemma någon timma och han verkar ta denna grej med ro. Han fick även ha på den ett tag innan jag gick ut med honom och även stund efteråt - så att han inte ska förknippa thundershirten med just promenaderna som han ogillar.
 
Jag tror dock att jag ändå måste försöka sy om den på något sätt. Royces kropp är en värld för sig själv. Han har en mellanstorlekshund mått, men är som en liten hund i mankhöjd. Pillifjonken hans blir täckt av thundershirten - det vill vi ju inte ha genom han oftast kommer han den på under sina promenader och kissa då är ju bara ett måste - i alla fall fritt ;)
 
 
 
 
 
Så här vacker bidde lilla voffsingen i sin nyaste outfit!
 
 
 
 
Köpte även nya reflexselar till båda hundarna - en i large och en i small
 
 
 
 
Nu ska det bli spännande att se om Royce kommer att bli bättre av dessa små ben. Benen var mjuka och var ca 2 cm långa - och ville han ha dom....nääääää! Suck! Fick lov att stryka på lite leverpastej och då gick dom ner utan problem.
 
Men, det klart Royce han har alltid varit supersvår att ge någonting han inte är van med. Tex. en sockerbit, den rör han inte - genom att han aldrig fått detta av mig + massa annat! Han kanske förhoppningsvis till slut lär sig tycka om smaken på dessa saker också.
 
 
 
 
 
Han ska få 2 st ben i en veckas tid morgon och kväll, sedan så kommer han att få dessa till middagen :)
 
 
Spara
Spara
#1 - - Bella:

Hejsan! Hittade din blogg när jag Google på thundershirt, tänkte bara höra om du märkt nån skillnad? Har en väldigt ljudkänslig hund som är väldigt rädd för smällande ljud så tänkte kanske testa en sån till nyår! Med vänlig hälsning bella

Svar: Hejsan Bella!Jag tycker att jag märker skillnad på honom, han är så skotträdd och vi har en skjutbana några km från där vi bor. Han går alltid med svansen nere och försöker fly och vill absolut inte göra sina behov. Med thundershirten gick han med svansen uppe och kunde till o med kissa ;)
Carina