Snuffelmatta...

Nu har jag ÄNTLIGEN blivit klar med Mayas Snuffelmatta....pust! Allt som allt så tog detta mig ca 2 timmar att göra, men ni som inte har ont i händerna/tummarna så går det nog betydligt fortare. 
 
Snuffelmattan gör så att hunden blir mentalt stimulerad, den är bra om hunden helt enkelt är uttråkad, hunden får arbeta med nosen och olika lukter, fokusera hjärnan, kan ha den istället för matskålen eller helt enkelt bara för skoj!
 
Åkte som sagt var tidigare idag till Rusta och införskaffade mig en gummimatta/dörrmatta med hål och några fleecefiltar...allt som allt gick detta på 200 kronor och då köpte jag även en rulle bajspåsar. För denna summa kommer jag att kunna göra minst tre stycken Snuffelmattor (fyra om jag köper en fleecefilt till), beroende på vilken storlek man vill ha på den. Har man fler hundar så kanske man vill ha hela stora dörrmattan. Billig aktiveringsmatta när man kan göra den själv. Det var ju inte så längesedan jag gjorde en egen hundkorg också....vad händig jag har börjat bli :)
 
Så här gjorde jag:
 
Först kapade jag dörrmattan i mindre bitar och jag använde mig av en mattkniv.
 
 
Fleecefiltarna packades upp och saxen kom fram. Nu är det bara att klippa för glatta livet. Jag klippte remsorna 3 cm breda och 3 dm långa...det blev perfekt tyckte jag.
 
 
Nu är det bara att börja knyta remsorna igenom alla hålen på mattan.
 
 
Jag började med att knyta i alla stora hålen, men upptäckte så att godiset jag la i ramlade rakt igenom snuffelmattan....det är ju inte poängen. Jag började knyta i alla de små hålen också...det gick utan problem och det bildades en vackert mönster på baksidan
 
 
Nu ska Maya få inviga den och hon fattade direkt vad hon skulle göra. Hon stod ganska länge och nosade och luktade och hittade både godis och sin egen hundmat gömd bland fleeceremsorna. En hit med andra ord!
 
 
God Natt!
 
 
#1 - - Anita:

Hej läste beskrivningen hur du gjorde din snuffelmatta.
Så bra beskrivet och dokumenterat.
🤗😉

Svar: Tack så mycket. Vad bra att du tyckte om den..... :)
CARINA WESTIN

#2 - - Anita:

Nu är min Snuffelmatta klar

Svar: Vad roligt....blev den uppskattad? :)
CARINA WESTIN

#3 - - Anonym:

Hej jag ska verkligen göra en till min Chaplin 🐕 tack för fin beskrivning. Monica

Svar: Varsågod :). Det är så mycket roligare när man kan göra en själv till sin hund. Lycka till och hoppas Chaplin tycker det är lika roligt som min Maya :)
CARINA WESTIN

#4 - - Carina:

Hej vilken bra beskrivning på att göra en snuffelmatta😊 ja fick inspiration att göra en sådan till min hund också de tror ja blir populärt😀

Svar: Vad roligt att du tyckte om inlägget :)
CARINA WESTIN

#5 - - Anonym:

Jätte bra beskrivning av allt från inköp ( var du köpt allt material ), tills den är klar. Mycket lätt beskrivning av dig och kul när man kan göra hundleksak själv. Lycklig Maya❤️ som inviger sin nya snuffematta.

Svar: Tack...vd roligt att du tyckte om det inlägget! Ja, det är så roligt att kunna göra egna saker till hunden istället för att gå och köpa dyra på någon djuraffär.
CARINA WESTIN