Så här gör jag....när jag klipper Maya

Jahapp.....då var det Mayas tur att bli badad och klippt. Hon är så långhårig nu, så det är knappt man kan se vad som är bak och fram på henne. Hon har så enormt mycket päls denna lilla dam, och jag tror banne mig hon har dubbelt så mycket päls än vad Kira har.
 
 
Med Maya gör jag samma sak som jag gjorde med Kira igår (läs det inlägget här). Jag rakar nos och tassar, klipper klor och tar finliret med den lilla rakapparaten på hennes tassar. Men, det jag gör lite annorlunda är att på Maya tar jag även tandsten. Hon har nämligen tandsten på sina hörntänder i överkäken...bästa att ta bort det så snabbt som möjligt. Maya är nu 4 1/2 är gammal och har (efter tandstensbortagandet) bara fina vita tänder.
 
 
Nu är det bad och shamponering som står på tur. Det är verkligen ett evighetsgöra med Maya....just pga att hon har en sådan kraftig och tjock päls. Det är så svårt att få hennes päls riktigt blöt innan schamponeringen och sedan tar det evigheter att få bort allt skum från hennes päls. När man tror man har duschat ut allt...ja, då är det bara att fortsätta i minst 5 minuter till....annars finns det rester av schampot kvar när jag ska torka henne sedan med fönen, och det vill man ju inte ha.
 
Trots hennes tjocka päls så går det väldigt fort att torka henne....tack och lov för det. Och än en gång....pälsen ska vara helt torr och rakfönad innan man klipper dem.
 
 
En nyfönad pälsboll....det är Maya det. Nu är vi båda så less så vi går upp en stund och jag passar på att äta lite lunch och Maya får ligga och vila lite i soffan. Snart ska vi ner till klipprummet igen och fortsätta....för hon måste ju bara klippas också.
 
 
Jag brukar lägga ut lite riktlinjer med rakapparaten....och jag använder mig utav skäret 7FC. Dessa riktlinjer är bara ett stöd för mig när jag ska börja handklippa henne med saxen. Baken eller mattan som den kallas för ska vara kortklippt och övergången till den längre pälsen jag ska ha på henne ska börja vid det bakersta revbenet. Det är dessa områden som jag har rakat...
 
 
Jag brukar allt börja klippa mina hundar bakrifrån....alltså jag börjar med bakbenen. På bilden nedan ser ni vart jag lagt saxen.....det är dit som pälsen ska klippas kort på en pudel. Enklast är om man böjer benet....och där leden böjer sig.....dit ska man klippa. Nedanför saxen på bilden ska pälsen succesivt bli längre och allra längst är pälsen på hasen. Det svåraste tycker jag är att få båda bakbenen likadana....phu.
 
 
När bakbenen är klippta så hoppas jag över mitten på hunden och börjar nu istället framifrån. Här ska pälsen klippas som i en droppform....och ni ser ju att jag har en del att ta bort med saxen. Man klipper också droppform från sidan sett....och då klipper man kort längst ner på bröstkorgen mot frambenen. Man håller saxen snett utåt och rundar till pälsen mot halsen, som också ska vara kortklippt. Usch så svårt att förklara....
 
 
Sedan är det frambenens tur....och efter att frambenen är klara så går jag på mittenpartiet på hunden. Då liksom klipper man ihop bakdelen och framdelen....det låter enklare än vad det egentligen är. Det är så svårt att få båda sidorna jämna....det bli ALLTID en sida som blir snyggare. Jag vet att så är det för de flesta...och oftast så är det den snyggaste sidan som man visar upp för domaren när man ställer ut.
 
 
Klart för denna gång.....phu! Jag ska inte vänta så här länge innan jag badar och klipper dem nästa gång....
 
 
Men, visst är hon väl bara för söta våran lilla Maya!
 
#1 - - Anonym:

Jättefin är hon och bra förklarat hur du gör när du klipper.

Svar: tack så mycket 😀
CARINA WESTIN