Så här gör jag....när jag klipper Kira

Idag är det ÄNTLIGEN dags att bada och klippa/raka Kira.....det var inte en enda dag försent. Jisses, så långhårig hon är nu.....och så skitig på det. Så detta är verkligen välbehövligt + att jag vill dölja hennes gråa päls hon har på baken.
 
 
Jag brukar annars raka nos, tassar + svansrot INNAN jag badar henne, men denna gång blev det allt på samma gång. Det tar sin lilla tid att raka nos och tassar...så gör man det dagen innan så vinner man mycket tid på det.
 
Så här gör jag:
 
Jag använder 10:an skär på nos, tassar och svansrot. Men, genom att det skäret är så stort/brett så tar jag allt jag kommer åt...alltså de större ytorna som nos och hals. Finliret gör jag med nos och tassskäret, 5/8......det brukar jag använda runt ögonen, vid munnen och runt nosen
 
 
När jag rakar hennes öronlappar så använder jag mig utav detta skär, och det tycker jag blir precis lagom mycket päls på hennes öron nu när det börjar bli kallare. Annars använder jag mig utav 10:ans skär....de varma månaderna.
 
 
Jag brukar lägga henne på sidan när jag klipper hennes klor och passar då samtidigt på att ta bort all päls som jag inte klarade av att ta bort med 10:ans skär. Nu använder jag mig av en annan rakapparat...en liten en. Nu ska det rakas mellan tårna och under trampdynorna....på dessa områden är denna lilla goding (Aesculap - Exacta) perfekt.
 
 
Nu är Kira redo för badet.....och jag använder mig utav ett Booster Bath. Detta hundbadkar har jag haft stor glädje utav....genom att jag slipper stå med böjd rygg i ett vanligt badkar eller duschen. Nu behöver jag bara ett duschhandtag och ett avlopp.....klart! Jag brukar använda mig utav Espree hundschampo (rainforrest) och tillhörande balsam. Balsamet brukar jag bara använda på hennes man och svans.
 
 
Nu ska Kiras päls torkas med golvfönen (Supajet), så att pälsen blir torr, rak och trovfri. Detta är det moment som jag tycker är allra tråkigast.....för det tar en sådan tid. Men, torr blir hon tillslut.....men hjälp av fönen och kardan och en vilja utav stål...hahhaha. I detta moment så får man inte fuska...pälsen MÅSTE bli helt torr. Om den inte är det så blir nästa moment...klippningen...så mycket svårare. Det blir svårare på det sätt att den blöta pälsen oftast krullar ihop sig....klipper du nu så kommer hunden se ut som en igelkott nästa gång du borstar pälsen (någon dag senare).
 
 
Kiras frisyr (ponycut) är så enkel att göra i ordning.....för nu går det snabbt. Jag rakar i stort sett 80% av hennes kropp och till det använder jag mig utav skäret 7FC. Jag rakar henns kropp medhårs och brukar alltid börja bak och arbeta mig framåt. När det ena benet är rakat så ser  man verkligen hur långhårig hon egentligen var....jisses. När jag närmar mig hennes man....ja, då gäller det att hon står still, jag har tungan rätt i munnen och att man är stadig på handen.
 
 
Nu när hon är rakad på nästan hela kroppen är det dags att ta fram saxen och börja klippa henne. En bra riktlinje är att lyfta upp pälsen på tex frambenen och föra in saxen mot benet. Den päls som faller över saxen ska helt enkelt klippas bort. Tänk på att vinkla saxen rejält bara (mot tassen)....då får man en bra början på hur benet ska se ut. Nu klipper jag bara bollar på hennes ben....men även där han man hjälp av detta första saxtag. Nu har jag ingen bild på detta, men när jag klipper hennes "mössa" så borstar jag fram all päls mot nosen (se youtube klipp på detta här). Jag vinklar också saxen snett uppåt när jag klipper bort pälsen mellan hennes öga och öra....jag tror det visar även detta i youtube klippet.
 
 
Lite över tre timmar senare så är Kira klar för denna gång och får nu komma ut och sträcka på sig och busa en stund med Maya. Nu luktar hon gott igen och det är så skönt att ha gjort detta...jag har mått så dåligt äver att se hennes vildvuxna och skitiga päls ett bra tag nu.
 
Nu är hon återigen världens vackraste Kira!!!!