Vätskeersättning...

Jag skrev igår ett inlägg om hur värmen påverkar oss människor....läs det inlägget här. Igår på jobbet var det så oerhört varmt....temperaturen snuddade vid +34 gradersstrecket. Luften stod helt stilla och jag försökte kyla ner mig med kallvatten på händer och fötter, jag hade en blöt trasa om halsen + att jag drack MASSOR utav vatten (trots det behövde jag inte gå på toaletten). Min tillslut sa min kropp helt enkelt ifrån. Jag fick huvudvärk, jag snubblade och var allmänt yr i huvudet + att det otäckaste var att hjärtat slog så snabbt att jag blev rädd. Jag gick helt eneklt hem....för än hur man vrider och vänder på det så är mitt välmånede viktigare än att producera i en helvetisk varm verkstad. Alla mådde dåligt...men, jag pallade inte trycket. Jag har svårt för värme i vanliga fall också....jag kan tex inte ligga och sola, utan sitter mycket hellre i skuggan. Det första jag gjorde när jag kom hem var att duscha i iskallt vatten för att kyla ner mig...så underbart ljuvligt.
 
Är hemma idag med.....mår fortfarande illa, har ont i huvudet och känner mig lite yr. Natten som varit fick jag inte heller mycket sömn pga av värmen och min allmäntillstånd.
 
Jag behöver vätskeersättning...och natrurligtvis hade vi slut hemma. Så in i bilen och köra till apoteket på sjukhuset...enklaste stället med tanke på parkering.
 
 
08:00.....och det var en som hann före mig in.
 
 
Nu har jag inhandlat vätskeersättning. Hur hjälper då vätskeersättning oss? På Apotea.se så står det så här: "Vätskeersättning är en salt- och sockerlösning och är det bästa alternativet för att återställa vätskebalansen i kroppen vid vätskebrist. Vätskebrist uppstår när kroppen förlorar mer vätska än vad den får i sig, och kan uppstå vid till exempel maginfluensa då kräkningar och diarréer är vanligt. Symtomen på vätskebrist är att du känner dig törstig, kissar mer sällan och får mörk urin. Du kan även känna dig väldigt törstig, få torra läppar och torr hud. Vid kraftig uttorkning stiger pulsen och du kan känna dig förvirrad. I värsta fall kan man tillslut förlora medvetandet. Därför är det viktigt att du får i dig extra mycket vätska när du är i en situation som kan leda till vätskebrist, som t.ex. vid en maginfluensa. Du kan med fördel dricka vätskeersättning även i förebyggande syfte".
 
 
Väl hemma igen så fixade jag en drink.....av en resorbtablett och vatten. Fy, vad det smakade äckligt....blä!
 
 
Du kan också göra din egen vätskeersättning....
 
Vätskeersättning till människa (Receptet kommer från 1177 Vårdguiden)
 
1 liter vatten
6 strukna teskedar strösocker (1 teskedsmått = 5 mililiter)
1/2 teskedsmått salt
 
Blanda vatten, socker och salt. Det är viktigt att allt socker och salt har löst sig och att vätskeersättningen är genomskinlig innan den dricks.

Drycken kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft.

Koka vattnet först om du är osäker på vattnets kvalité, till exempel om du är utomlands. Blanda därefter det avsvalnade vattnet med socker och salt.

 
Tänk också på att era hundar kan få vätskebrist nu under sommarens varma dagar. Det finns att köpa vätskeersättning på apotek och välsorterade djuraffärer, men du kan också göra din egen.
 
Vätskeersättning till hund  (Receptet kommer från Agria)
 
1 liter vatten
1 msk druvsocker eller honung
1 tsk salt
 
"En hund behöver normalt sett ca 0,5 deciliter vätska påer kilo kroppsvikt och dygn. Vid vätskeförlust kan hunden behöva dubbelt så mycket". Enklast är det om man har en spruta så man kan ge hunden vätskeersättning på det sättet....för det är inte alla gånger som den dricker själv. Ge då sprutan i mungipan på hunden och spruta sakta in vätskeersättningen och ofta....kontakta veterinär om inte allmäntillstådet förbättras.