Hur påverkar värmen oss?

Hur påverkar detta varma väder oss människor som inte är vana med detta varma väder? Jag vet av egen erfarenhet att man blir dåsig, minnet sviktar, ont i huvudet, kortare stubin, svårt att sova och pågrund av allt detta så påverkar det också den psykiska hälsan...
 
Jag jobbar på verkstad och har på mig all den skyddsutrustning som behövs. Det är varma skyddsskor, långbyxor, t-shirt och skjorta, arbetshandskar, skyddshjälm och hörselkåpor.....och vid den maskin jag arbetar pendlar teperaturen mellan 25 och 32 grader.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Hur påverkar då värmen oss?
 
I tidskriften Vetenskap och hälsa så står det detta: "Resultaten visar en tydlig ökning i dödsfall de dagar då temperaturen överstiger +27 grader. Dessutom verkar risken att avlida i förtid under värmeböljor större i Norrland än i de sydligare landskapen samt i socioekonomiskt utsatta områden enligt den nya studien". Och...japp......jag bor i Västernorrland!
(Bilden kommer från denna sida)
 
Det absolut värsta och det som gör mig så otroligt förbannad är att det finns regler för de som sitter på kontor om hur varmt det får vara, men inte nere på verkstadsgolvet. Hur kan det vara så? Jag menar att de som sitter på kontor kan ju inte göra sig illa på något.....som vi riskerar nere på "golvet".Detta är ju helt galet...att de som sitter stilla på ett kontor i tunna kläder har regler för hur varmt det får vara....men, inte för oss med full skyddutrustning och tungt arbete! Tänk om vi bara hade fått bordsfläktar.....men, nix....det är visst en brandrisk. Men, vad gör det om deras "slavar" dukar under av hettan, när de själva har AC på sina kontor?
 
Så här står det på Unionens hemsida: "Om lufttemperaturen vid lätt och stillasittande arbete varaktigt avviker från 20–24°C vintertid och 20–26°C sommartid bör det termiska klimatet undersökas närmare. Under en kortvarig värmebölja med ungefär samma inomhustemperatur som utomhustemperatur behöver normalt inga särskilda åtgärder vidtas. Är däremot arbetet sådant att ökat riskbeteende kan innebära olycksfall bör åtgärder vidtas. Vid stillasittande arbete är det särskilt viktigt att beakta de lokala faktorerna som drag och temperaturskillnader."
 
Metalls hemsida står det däremot så här: "Svaret är att det egentligen inte finns några övre gränsvärden som gäller överallt. Visserligen finns det särskilda regler för arbete som även normalt utförs i stark värme eller hög luftfuktighet, exempelvis arbete på gjuterier och i tvätterier. Men många andra arbetsplatser saknar tydliga absoluta gränsvärden. Som lagen är utformad är det alltid arbetsgivarens ansvar att se till att arbetet kan bedrivas på ett säkert vis. Hög värme är en tydlig arbetsmiljörisk. Långvarig värme ger risk för uttorkning, yrsel och sämre koncentrationsförmåga. IF Metalls medlemmar arbetar i yrken där sämre koncentrationsförmåga kraftigt kan öka risken för allvarliga olycksfall".
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Checklista för vad du kan göra för att kyla ner dig och och tänka på om du riskerar värmeutmattning:
 
"Doppa en handduk i kallt vatten, vrid ur och lägg runt nacke, i armhålor eller i ljumskar. Spola insidan av handlederna med kallt vatten eller ta ett kallt fotbad, en sval dusch eller ett bad". Detta gjorde jag igår på mitt jobb.....när jag inte kunde tänka klart och tappade minnet flera gånger när jag skulle utföra enkla saker. Jag tog en trasa och blötte ner den och la den sedan i frysen en stund. Jag la den runt nacken....oj, så det var skönt + att jag hade en blöt trasa under hjämlen också. 

"Svettas du mycket utan att tillföra tillräckligt med vätska kan du drabbas av värmeutmattning. Det kan i sin tur utvecklas till värmeslag som kan vara livshotande om man inte får vård". 2 liter vatten, men hade fortfarande huvudvärk när jag äntligen fick lämna denna bastu till verkstad. 

Tecken på värmeutmattning:

  • Trötthet
  • Irritation
  • Huvudvärk
  • Yrsel

Varningstecken på värmeslag:

  • Rödflammig hy
  • Snabb puls
  • Kraftigt förhöjd kroppstemperatur
Vad säger man......kanske som min chef: "-Det är ju bara två veckor om året det är så här varmt!" Tur det snart är semester.....pust!