Äter din hund dåligt?

Jag har aldrig haft några problem med att mina hundar inte äter. Men, visst kan aptiten variera stundtals...precis som hos oss människor. Det är väldigt lätt att man själv som matte/husse kan förvärra hundens matvanor. Som matte/husse så vill man så gärna att sin hund ska äta med god aptit. Om hunden bara går fram till skålen och nosar och sedan backar undan....gång på gång - ja, då blir man helt enkelt orolig. Då tar man till det vanliga sättet...man fyller skålen med godsaker ovanpå torrfodret och hoppas att den ska börja äta igen. Men, hunden är inte en dum varelse (långt därifrån) och den lär sig ganska snabbt att om jag backar undan så får jag smaskiga saker i skålen.
 
Jag har lagt smaskiga saker i hundarnas matskålar - helst under tiden de äter medicin. Då är jag säker på att de verkligen äter upp sin mat....
 
Har hittat ett väldigt bra youtubeklipp som Rackarungarnas Hundskola lagt upp - som tar upp just detta ämne. Även Arkens Zoo ger här bra tips och råd om din hund är kräsen i maten....väldigt intressant läsning.
 
 
Det finns olika knep att ta till....som tex, att låta hunden jobba för sin mat på ett annat sätt. Man kan (som jag brukar göra) fylla foderbollar och de gillar de jättemycket, båda två.  
 
 
Man kan kasta ut fodret på marken (på gården, på lägdan eller i skogen)...så att de för söka efter sin egen mat. Detta funkar bäst (eller är enklast) när de inte ligger fullt med snö på backen....men, de kan söka även då.
 
 
En "snuffelmatta" är också ett bra sätt att få sin hund att söka efter sin egen mat. Här kan du läsa om hur du kan göra din egen!
 
 
Att få arbeta för sin mat.....det gillar verkligen hundarna att få göra. Jag brukar även (bara under sommarhalvåret) fylla de gröna plastormarna med uppblött foder tillsammans med färskfoder. Är det varmt ute så får ormen fylld i frysen en stund.
 
 
Men, självklart.....om din hund helt plötsligt börjar äta dåligt (och den ätit bra sedan tidigare), så ska du absolut kolla upp detta hos veterinären. Detta kan vara ett tecken på olika sjukdomar, som tex tandproblem, mun eller halsproblem eller en olämplig diet. Hunden kan också börja äta dåligt när det är löptider - både hanen och tiken. Maten brukar komma på andra plats när hormonerna rusar genom deras kroppar.
 
Du kan försöka hålla koll och notera hur mycket din hund får att äta under dagen utöver sitt torrfoder. Hunden kan helt enkelt vara mätt....så enkelt kan det faktiskt vara. Du kommer att bli förvånad över hur mycket mer din hund äter under en dag....helt när man är tillsammans med många människor (tex under semestern). Hunden få en kakbit av någon, en korvbit av en annan, en ostbit medan man skär upp ost till frukost, människomatrester från någons tallrik, lite grädde eller en ostkrok (eller flera) från fredagsmyset....ja, du förstår - många bäckar små och vips är hunden helt enkelt mätt. Nu har jag inte ens räknat upp hundgodiset som du kanske har i dina jackfickor....som jag brukar ha.
 
 
Om din hund enbart är kräsen och det inte finns några bakomliggande sjukdomar....så kommer den tillslut att äta den mat du sätter fram till den. Jag kan nog med all säkerhet att det inte finns en enda hund i Sverige (som bor i normala familjer), som kommer att svälta ihjäl. När de är hungriga...ja, då kommer de att äta också. Det kan kännas tufft i början att plocka undan fodret när de går ifrån matskålen....men, hunden kommer snart att inse att om jag inte äter nu - då blir jag utan. Samma sak med barn egentligen....äter de inte upp maten så får de ingen efterrätt. Barnet kommer också snart att inse....om jag inte äter blir det inget efterrätt. Detta gäller även för hunden...äter den inte upp sin mat, ge då inte den godis eller något annat mellan måltiderna.
 
 
Rackarungens Hundskola rekommenderar att helt enkelt ta bort maten om hunden inte börjat äta inom 5 minuter. Hon rekommenderar också att ge hunden mindre portioner fler gånger under dagen (mellan 2 - 4 gånger). Det känns lättare att ta sig an måltiden om den är i mindre portioner om man inte är så hungrig....som hos oss människor. Motion ger också bättre aptit!
 
Lycka till med maten och hoppas att du fått lite hjälp på vägen....