Mayas tur att bli fin

Igår badade jag och klippte Kira (se det inlägget här) och idag är det Mayas tur. Maya ser inte alls så tokig ut egentligen, men när jag vet att en hund är badad och klippt....ja, då måste ju även den andra blir det. Jag vill liksom vara i synk med bad och klipp på båda hundarna + att det ser inte bra ut med en fin och en "ovårdad" bredvid varandra under promenaderna. Det stör mitt estetiska öga någonting så hemskt...hahhaha.
 
Maya innan....men, som sagt har den ena badats då ska även den andra det. Maya hade nog klarat sig med en genomborstning och nya snoddar i luggen + att hennes päls inte på långa vägar växer lika snabbt som Kiras päls.
 
 
Att bada Maya är en historia för sig själv.....phu. Hon har en sådan kraftig och tät päls så det tar evigheter att schamponera henne och ännu längre tid att skölja bort allt schampo och balsam efteråt. Det är så viktigt att allt schampo verkligen är borta ur pälsen pga av att rester från schampot kan annars ligga kvar och torka ut huden, som i sin tur kan göra att de börjar kliar sig på kroppen. Och det vill vi ju inte! En eländig och blöt pudel.....hahhaha....det är Maya det.
 
 
Att torka Maya skulle ha tagit evigheter om jag inte hade min golvfön. Hon har en sådan otroligt tjock och tät päls, så fönandet tar dubbelt så lång tid än vad det tar för Kira. Även Maya ser ut som en liten gosig och fluffig teddybjörn när hon är torr och rakfönad. Har fått lov att snabbfästa en snodd i hennes lugg, för annars ser hon inget + att hon blöter ner luggen igen genom att det har en tendens att hamna i hennes mun.
 
 
Nu till klippandet, och en sak som är säker.....det tar såååååå mycket längre tid att klippa för hand än att använda rakapparaten på kroppen som jag gör med Kira. Efter många om och men så blir även Maya klar. Hon blir så fin och hon luktar så otroligt gott....."rainforest" lukt står det på flaskan.
 
 
Som vanligt så måste hon ut på gården och springa av sig lite.....det tar på att vara stilla på klippbordet. Busa med Kira......check!
 
 
Oj, så skönt det känna att nu ha två rena och snygga pudlar igen! Jag tro det också känner sig fina....hahhaha.
 
 
Medan jag varit nere i källaren med Maya så har Jocke hunnit med att skotta infarten från all snö som kom igårkväll + köra snöslungan efter gångarna vi har inne på gården. Det tar som sagt var tid att bada och klippa en pudel....hahhaha.