Kira blir fin

Oj, Oj, Oj så ovårdad Kira ser ut just nu.....jag har liksom inte haft tid eller ork att göra henne fin. Förra helgen hade jag tänkt bada och klippa båda hundarna, men då låg jag (och Jocke) i magsjuka. Sist jag klippte henne var i slutet på januari....så det är ju egentligen inte alls så länge sedan som jag hade trott. Men, hennes päls är lång och de grå stickelhåren syns så tydligt på bakdelen av kroppen + att hon är orakad på både nos och tassar.
 
Så här ser hon ut innan jag tog med mig henne ner till klipprummet för både bad, rakning och klippning.
 
 
Sedan blir det att hämta ner henne....för det är precis som om hon vet vad jag tänker göra och att det är just hon, som är som är självaste måltavlan....hahaha. Badad blir hon efter konstens alla regler och jag har också i lite balsam i hennes man. En pudel....ser ju bara så eländig ut när de är blöta i pälsen. 
 
 
Nu ska fönen startas och hennes päls ska bli torr och fin innan jag rakar henne på kroppen. Hon gillar verkligen inte när jag ska föna hennes ben.....allra helst hennes framben. Vi får trilkas lite med varandra innan alla fyra benen är torra. Visst är det konstigt att det alltid är jag som vinner denna kamp.....hahhaha. Hon ser nu ut som en liten fluffig nallebjörn.....riktigt söt och med mycket päls. Man tror inte att de har så otroligt mycket päls innan man fönar den torr. Hennes päls var nog ca 2 cm lång på kroppen när pälsen var fönad och rak. Både Kiras päls och klor växer så mycket snabbare än vad detsamma gör på Maya.....säkert minst dubbelt så snabbt av någon anledning.
 
 
Jag rakar hennes kropp och lämnar pälsen på hennes man, bollarna på benen, svansen, huvudet och öronen. Öronen brukar jag raka mycket kortare när det är sommar och varmare ute, men hon får behålla pälsen på öronen denna gång. Det är så otroligt smidigt att bara kunna köra med rakapparaten på "nästan" hela hennes kropp......det går så snabbt. Jag lämnade kvar 3,2 mm på hennes kropp denna gång. Blir det kallare ute så har hon ju overallen att ta på sig + vintertäcken om overallen inte räcker....eller båda två samtidigt. Jag bara älskar denna frisyr som jag kallar för Ponycut.....hon blir så fin tycker jag.
 
 
Efter vi harit i klipprummet så är det ett måste för hundarna att gå ut på gården och springa av sig lite löst hår och att de själva får sträcka på kroppen. Det tar ju trots allt en hel del tid som de ska stå stilla på klippbordet. Hon sprang några varv och busade lite med Maya innan de ville gå in igen....för nu har det verkligen börjat blåsa hemma hos oss.
 
 
Jag tycker det är så synd att Kira tappat sin svärta i pälsen så snabbt. Det syns så tydligt när Kira står bredvid Maya....för Maya är riktigt svart fortfarande och hon är ju till och med äldre. Maya blir 6 år i april och Kira blev 4 i december. Men, än om hon inte är lika svart som Maya i pälsen så är Kira världens underbaraste hund på alla sätt och vis....hon är bara bäst. Det klart Maya är ju också bäst....hahhahah. Vi har alltså två av världens bästa hundar som bor hemma hos oss.....att kan man ha en sådan tur....hahhaha.