Tovåldern?

Idag på min lediga fredag så har jag badat och klippt Kira.....phu! Kan en pudel verkligen hamna i tovåldern vid snart fyra års ålder? Hon var så otroligt tovig på ena sidan på hennes kropp....troligast den sida hon oftast ligger på. Kan tovåldern hamna ur fas genom att hon är kastrerad?
 
Kira innan bad.....och hon behöver verkligen en make over.
 
 
Jag gick ner till källaren för att förbereda dagens make over.....men, det var fel hund som kom ner....hahhaah. Jag fick gå upp och hämta Kira, hon låg och sov i godan ro i soffan och bara tittade på mig när jag ropade på henne. Jag tror att hon INTE riktigt gillar att blir duschad, fönad och klippt.....hahhaha.
 
 
Men, tyvärr lilla donna....det hör liksom till att bli badad innan man blir fin igen. Du kan inte smita undan....bara så att du vet det.
 
 
Fönen i full fart och kardandet börjar. Alltså dessa tovor höll på att få mig galen.....funderade en liten stund på att raka ner henne, men sansade mig. Hon har i stort sett aldrig haft så här mycket tovor innan.....och har aldrig riktigt kommit in i den berömda tovåldern. Men, jag som hade trott att jag skulle slippa detta.....fick bita i det sura äpplet...flera gånger om. Jag verkligen HATAR dessa tovor....
 
 
Vi tog en liten brejk för lunch innan jag fortsatte med att klippa henne. Snacka om att rakapparaten så gärna ville ta bort allt......men, som sagt var, jag hann stoppa den innan alla päls rykte....hahhaha. Jisses, vilken päls hon hade.....det var ett tag sedan sist hon klipptes. Kiras päls är inte alls lika trevlig att hålla på med som Mayas päls är. Kiras päls är liksom vaddigt och tunna strån som flyger och far. Maya däremot är som en dröm...hennes päls är kraftig och mycket hårdare.
 
 
Klart....efter många om och men......jag orkar inte mer nu. Ett som är säkert.....mycket päls hamnade i soptunnan denna gång. Det känns både skönt och lite vemodigt.....men, hennes päls passar bäst i korta frisyrer och det är bara att inse fakta.
 
 
Ut på gården och solen tittade till och med fram....underbart. För efter man både badat, fönat och klippt så vill man inte ha regn efteråt. Kira ser så rolig ut med sin gråa svans.....den är riktigt silverfärgad.....så jag har egentligen en trefärgad pudel just nu. Det är så synd att hon tappat sin färg så snabbt.....men.....vi ÄLSKAR henne ändå!
 
 
Bus med Maya.....en självklarhet efter flera timmar i klipprummet. Man, måste ju få springa av sig och sträcka på kroppen....det skulle jag också vilja göra om kroppen inte vore så stel.