Himmelsk god jordgubbstårta

Ännu ett recept som jag hittat på Lindas bak & matskola.....denna gång är det en himmelsk god jordgubbstårta. Men, jag har köpt hem både hallon och jordgubbar....så det kommer att bli en liten tvist på samma tårta. Det blir nog bra det med....
 
Ingredienser (12-15 bitar):
 
Sockerkaksbotten
5 äggulor (spara äggvitorna till marängen)
100 gr rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
3/4 dl mjölk
 
Maräng
5 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
 
Garnering:
2 msk mandelspån (vilket vi inte använder pga Jockes nötallergi)
 
Fyllning + garnering
ca 1 liter jordgubbar, skurna i bitar (jag har som sagt även tagit hallon + jordgubbar i min variant)
5 dl vispgrädde
 
 
Gör så här:
 
Bottnen:
Sätt ugnen på 150 grader. Dela äggulor och äggvitor i två skålar. (Gulorna används till botten och vitorna till marängen).
 
 
Vispa smör och strösocker fluffigt. Tillsätt äggulorna och vispa en stund till. Tillsätt sedan resten utav ingredienserna - vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och mjölk.
 
Bred ut smeten på en ugnsplåt, klädd med bakplåtspapper
 
 
Maräng:
Vispa äggvitorna vita och fluffiga. Tillsätt sedan strösocker, lite i taget och vispa tills ett fast skum. Bred sedan ut märängen som ett täcke över sockerkassmeten. (Nu ska du strö på mandelspån).
 
 
Grädda tårtbottnen längst nere i ugnen i ca 30 minuter. Låt den kallna på plåten.
 
 
Montering:
Dela tårtbottnen i två lika stora delar (en under och en överdel). Vispa grädden fluffig och bred ut lite mer än häften på den under tårtbottnen. Dela jordgubbarna i mindre bitar och lägg ovanpå grädden (vi hade hallon på det undre lagret). Lägg sedan på den andra tårtbottnen och spritsa ut grädden jämt fördelat på toppen. (Jag bredde ut grädden på samma sätt som på underdelen). Halvera jordgubbarna och lägg dem ovanpå grädden.
 
 
Oj, så den var god! Detta tårtrecept kommer jag definitivt att använda mig utav fler gånger....det kommer bara vara valet utav bär som kommer att variera.
 
 
Note to self....
 
Använd två ark bakplåtspapper nästa gång....nu var det svårt att komma åt pappret när man skulle flytta den från plåten. Marängen fluffade till sig så att bakplåtspappret försvann....ett litet tips från mig.