Pudel = Pälsvård

Om du har köpt en pudel så är det väldigt bra om du även köpt hem en karda, kam, en bra sax och en rakapparat. För har du skaffat en underbar liten pudel så är det pälsvård dom gäller. Det är inte så svårt att fixa detta själv....övning ger färdighet + att det är dyrt att lämna in dem på en hundsalong varje gång de behöver klippas. Tänk också på att om det blir fel i klippningen.....så växer en pudelpäls alltid ut igen (på gott och ont).
 
Jag kommer ihåg vår första pudel....då hade vi noll kunskap om hur man ska sköta om en pudelpäls på bästa sätt. Vi åkte till kenneln kanske två/tre gånger per år för att få honom klippt och rakad. Jag klippte honom själv med sax på nosen...ja, ni kan ju själva förstå hur det såg ut. Nu vet jag bättre, med 40 år med pudel....och dess päls.
 
 
Det är också så otroligt viktigt att du vänjer valpen redan som liten att bli hanterad på ett trimbord. Jag brukar vänta ca 1 vecka efter jag hämtat hem en valp....sedan är det minst en gång om dagen som gäller på trimbordet. Genom att du har en klippras....så kommer du och hunden tillbringa mycket tid tillsammans vid ett trimbord. Vissa individer går det lättare för att acceptera att bli borstad och andra tar det lite längre tid för...hahah.
 
 
Det är också viktigt att vänja dem vid rakapparaten...för den kommer de att behöva använda många, många gånger under sina levnadsår. Bäst är det om kenneln redan vant valpen att bli hanterade på ett trimbord och även rakade på nos och tassar innan ni hämtar hem eran valp. Men, annars finns det lite trix som man kan ta till själv hemma....med en elektrisk tandborste (eller baksidan av rakapparaten). Ta tandbostens baksida och låt valpen bli van vid både ljud och vibrationer, innan ni rakar den på riktigt. För en sak som är säker...det är inte enkelt att raka en nos eller tassar om hunden får panik och blir rädd. Jag brukar raka nos och tassar ca varannan vecka....då hinner inte pälsen bli så lång. Men, det är väl efter tycke och smak, men jag tycker pudeln är som allra finast när nosen är nyrakad.
 
 
Jag vet att det inte är så lätt alla gånger att sköta om sin pudels päls, men gör man inte det så blir det jobbigt både för hunden och dig själv. Så, ta till vana att borsta igenom pälsen och red ut de tovor som bildats....minst en gång i veckan (helst oftare). Jag brukar sitta och känna igenom pälsen på mina hundar när de ligger intill mig eller sitter i mitt knä. Jag har också alltid en karda liggandes i närheten (på tv-rums bordet), så att tovorna kan tas på en gång. Vi har helt enkelt vant hundarna att detta blir en mysig stund tillammans i tv-soffan...
 
 
När jag borstar mina hundar brukar jag ha em liggandes på sidan och bena ut sektion för sektion i hundens päls...jag tycker det är enklast. Tänk på att man måste borsta ända ner till skinnet...inte bara ovanpå pälsen....för gör man inte det så kommer tovorna snabbt. Jag använder alltid kardan först och sedan kammen för att kotrollera att alla tovor är borta. Dubbelt arbete, men garanterat tovfri! En hund som har många tovor kan pälsen till och med lugga hunden + att de kan få exem eller rodnader där tovan sitter. Så för hundens välmående....så ska de helst inte finnas tovor. Jag har själv märkt att tovorna oftast sitter bakom örone och längst ner på benen...så kolla extra noga på dessa ställen.
 
 
Nu till badet....som också hunden behöver träna på. Gå varsamt fram så hunden inte blir rädd och det gäller i och för sig allt du gör med hunden. Jag har ett badkar till mina hundar genom att vår dusch är på över våningen och klipprummet är i källaren....det blev liksom smidigast så här. Ingen av mina hundar gillar att bli badade, men de accepterar det. Jag badar och klipper mina hundar med ca 6-7 veckors mellanrum, det tycker jag är alldeles lagomt. Tänk på att det är viktigt att allt schampo är bortsköljd....med schamporester kvar i pälsen kan irritera huden + att det lättare blir tovor på just de ställen som schampot finns kvar. Jag vet det som badar sina hundar 1 gång i veckan, men det skulle jag aldrig orka göra.
 
 
När hunden nu är blöt i pälsen efter badet så behöver den torkas....och enklast är det ju förstås om man har en riktig fön på stativ, så att man får båda händerna fria. Jag har köpt en sådan för många år sedan och har tjänar in massor med tid på föningen...om man nu jämför när jag satt bara med en hårtork. Ett köp som jag absolut inte ångrar för fem öre...visst kostar en fön en hel del, men tid är också pengar.
 
 
När hunden är helt torr...ja, då kommer det roliga - klippningen. Jag använder rakapparaten på det mesta utav kroppen och handklipper ben, man, svans och huvudet. Jag har lärt mina hundar att stå stilla...redan från liten valp. Det går så mycket fortare om hunden samarbetar och inte vill lägga sig ner hela tiden....det är svårt att få till en frisyr om den ligger ner. Det är alltid så mycket svårare att klippa andras hundar...helst om de inte är vana att stå på trimbordet.
 
 
Ska du ställa ut din pudel så rekommenderar jag dig att vända dig till en proffs....tex kennel du köpt din hund ifrån eller någon annan som kan klippa pudel. Jag har aldrig klippt mina hundar själv inför en utställning....så duktig är jag inte.