Sjukvården idag....grrrr!

Jag har kanske inte skrivit om detta tidigare, men Jocke gjorde illa sig i slutet på augusti någon gång. Han träffade en läkare som kontaterade att han hade ett ljumskbråck och blev uppsatt på kölista för en operation. Han kan just nu inte gå på promenader, nysa, hosta, bära, stå still länge m.m.....utan att det gör jätteont (stackars älskling). Jag känner igen detta genom att jag också har ett bråck, fast det sitter längre upp och på sidan av min mage (efter de opererat bort min stomipåse). Men, mitt bråck opererar de inte förrän jag gått ner minst 25 kilo i vikt...så jag har en bra bit kvar tills jag får operera mig....suck!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Nu tillbaka till ämnet....
 
Igår fick Jocke hem ett brev i brevlådan.....där stod det att han var uppsatt för en operation den 6 februari......i SOLLEFTEÅ. I Sollefteå.....är de helt dumma i huvudet? Vi bor ca 15 minuter från Ö-viks sjukhus och de skickar honom till Sollefteå....och dit har vi ca 1 tim och 20 minuter....men andra ord minst en timma längre resväg.
 
 
Det är inte slut där....
 
För det första så måste vi ju ta ledigt båda två från våra jobb.....för självklart vill jag vara med honom när han ska opereras. Jag hade inte en enda tanke på att han INTE skulle få operera sig på Ö-viks sjukhus...så jag hade inte förvarnat min chef om detta (inte Jocke heller). I pappret så står det också att genom att det är långa operationsköer så kan de bli en lång väntetid innan operationen och om just hans operation inte hinns med under torsdagen så kommer operationen bli satt till ett annant datum. Är det inte kloka? Tänk om det inte blir någon operation? Då har vi suttit på ett sjukhus (+ att han inte får äta innan operationen), en hel dag för att kanske bara få åka hem igen + att vi tagit ledigt från våra jobb (förlorat pengar) och fixat hundvakt över hela dagen...för att göra om samma resa igen lite senare...dagar eller månader (vem vet).
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Än är det inte slut på detta....
 
I pappren han fick så står det att de kommer att ringa upp honom på ett hemligt/okänt nummer den 28-29 januari.....då får han reda på vilken tid han ska vara i Sollefteå den 6:e februari. Ännu ett orosmoment.....det tar ju trots allt 1 timma och 20 minuter till Sollefteå....om väglaget är bra. Vi måste ju åka minst 3 timmar i förväg för att vara säker....det kan finnas renar, olyckor, gropiga vägar, snöstorm, halt och mörkt.....+ att man vi måste hitta en parkeringsplats och hitta till operationsavdelningen. Varför kan han inte få sin operation i Ö-vik.....så enkelt allt hade varit då. För där känner vi till det mesta.....genom att jag opererats där nu två gånger.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Sollefteå Sjukhus
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Nu får vi bara hålla tummarna att vädret är bra den 6:e februari och att hans operation kommer att genom föras den dagen + att han får komma hem samma dag. Det stod i pappret han fick att om han behöver så kan han måste ligga kvar en natt på sjukhuset. Vad gör jag då? Nä....nu tar vi en dag i taget och hoppas på det absolut bästa scenariot för oss alla....
 
Svensk sjukvård.....grattis!