Pudelblandraser

Idag i vår lokala tidning (ÖA), så jag en annons på tre stycken hundvalpar till salu - en blandning mellan dvärg pincher och pudel.....för 10 000 kronor! Jag håller på att bli GALEN på dessa pudelblandraser som verkar vara så otroligt populära just nu. Jag vet att man inte ska kasta sten i glashus...för jag har själv haft en blandras (Bichon Frisé/Lhasa Apso/Pudel)....och han kostade 6 000 Kr.  Men, det är ju på grund av detta som jag blir så arg och ledsen. När man köper en blandras så har man inte en aning om hur de kommer att se ut när de vuxit upp och inte heller vilken metalitet de får - pudelns eller de andra inblandade raserna eller en mix av båda. Min älskade Royce fick lida utav detta när han blev äldre på grund av att han hade en kropp som en Bichon/Lhasa och hans ben såg ut som en Pudel - han fick artros i tåleder och i skulderbladen och hade riktigt ont. Det är ju just detta som gör mig så ledsen när man ser alla dessa pudelblandningar i olika annonser.....suck! ALLA valpar är ju hur gulliga som helst...men, sen då - när de blir vuxna...hur kommer de att se ut då?
 
Bilden nedan är min älskade änglahund Royce....som valp och vuxen.
 
 
Jag förstår mig inte heller på dessa som parar vad som helst med vem som helst...huvudsaken att den ena parten är just en PUDEL (oavsett hur pudeln ser ut eller har för mentalitet/sjukdommar i bagaget)! Fattar det inte.....och dyra är dessa BLANDRASER också....riktigt dyra. Många gånger kostar de mer än en renrasig pudel - helst sannslöst otroligt!!!!!
 
Just nu i skrivande stund, så gick jag in på blocket för att kolla hur pudelutbudet såg ut där - och till min fasa så hittade jag detta: Lhasa/Pudel/Pekingese - 8500 kr, Pudel/Chinese crested powder puff - 10 000 kr, Shiloh/pudel - 15 000 kr, Shihpoo - 13 500 kr, Pudel utan stamtavla - 15 000 kr, Pudel med stamtavla 24 000 kr, Cockerpuff/Cockerpoo - 16 000 kr, Goldendoodle 17 500 kr, Portugisisk vattenhund/Pudel - 16 000 kr, Labradoodlel - 25 000 kr, Chihuahua/Pudel - 25 000 kr m.m. 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Och så finns de dessa IDIOTER som lägger ut sin fina renrasiga pudel till avel för lämpliga tikar (oavsett ras) - dessa blir jag totalt galen på. Det handlar enligt mig i stort sett enbart om att tjäna snabba pengar på alla människor som vill ha en hund som har Pudel i sig på ett eller annat sätt - nä fy tusan alltså! Varför förstöra en sådan underbar ras som pudel är i sig själv? 
 
Men, en annan sak som jag blir skogstogig över är när de skriver att den är allergivänlig....bara för att de blandat in en pudel.  Än en gång...hur kan de garantera detta om de blandar en pudel och tex en Cocker Spaniel eller en Jack Russel? Är de knäppa på riktigt eller? Det kan också stå att dessa valpar har fått de bästa egenskaperna från både pudeln och raser den är blandad med...än, en gång - hur vet det det? Hur kan folk bara gå på detta försäljningtrick?
 
Varför inte bara skaffa en renrasig PUDEL istället för att skaffa en hund med ett hittepånamn som Labradoodel (Labrador/Pudel), Cockapoo (Cocker spaniel/Pudel), Goldendoodle (Golden retriver/Pudel), Yorkiepoo (Yorkshire terrier/Pudel), Pugapoo (Mops/Pudel), Cavoodle (Cavalier King Charles spaniel/Pudel), Chi-Poo (Chihuahua/Pudel), Maltipoo (Malteser/Pudel), Schnoodle (Schnauzer/Pudel), Shih-Poo (Shihtzu/Pudel), Pugotto (Pudel/Lagotto), Bichon-Poo (Bichon/Pudel), Crested-Poo (Chinese Crested/Pudel), Portispoo (Portugisisk Vattenhund/Pudel) m.m...m.m.
 
NEJ, jag tänker INTE lägga ut bilder på dessa blandraser...men två RIKTIGA pudlar kan ni få se! Detta är mina SKK-reggade mellanpudelflickor...pudlar med lite ovanliga färger - denna fäg kallas för Black & Tan.
 
 
Det värsta är att de till och med finns "kennlar" som systematiskt blandar sina labradorer med pudlar (Labradoodle), och genom detta så "tror" de att de har en GODKÄND ras. Men tyvärr, så är det fortfarande en blandras...än hur många generationer de avlat fram. För dessa BLANDRASER tar de allt från 35 000 till 52 500...beroende på färg - de röda färgen ska visst vara mer exklusivt. Fattar ni? Jag fattar ingenting! VARFÖR köpa en blandras för dessa fantasipriser?
 
Nä, fy sjutton!
 
Här kan ni läsa vad SKK tycker om dessa pudelblandningar....
 
Pälsen på Pudelblandningar
Det många som köper pudelblandraser inte inser är att pälsvården kan bli en mardröm. Pudelns päls bara växer och växer om den inte klipps + att den är lockig. Om du blandar in en strävhårighud i denna mix så kan det om du har riktigt otur så kan det bli som "ludd" eller "fetvadd". Tovan kan då bli i samma konsistens som tovad ull....näst intill omöjligt att få bort och kan ge hunden stora obehag (tovan luggas). Så tänk er för en extra gång innan nu köper en gullig liten valp....
 
 
#1 - - Anonym:

Hej,

Svar: Hejsan 😀
CARINA WESTIN

#2 - - Anonym:

Hej,
Jag har läst titt inlägg om pudelblandningar flera gånger och din text har verkligen fastnat hos mig. Jag har varit på väg och köpa mixras med pudel två gånger och nu senast en maltipoo. Hundmarknaden är hysterisk nu och mixras med pudel är helt ofattbart populär?!

Tack vare ditt inlägg har jag backat på att köpa en sk poo hund med pudel i. Tycker detta borde uppmärksammas mer så folk förstår vad det kan medföra att mixa raser.

Tack för ditt inlägg!

Mvh Malin

Svar: Ja det är verkligen helt galet med alla dessa blandningar. Det är så lätt att köpa en urgullig liten valp, men du har inte en aning om hur den ser ut som vuxen + alla hälsotester som man missar som de renrasiga kennlarna strävar efter. Köp en renrasig pudel.... Du kommer inte att ångra dig 😀 💖
CARINA WESTIN

#3 - - Anonym:

Senaste uppfödaren jag var i kontakt med sa att föräldrarna till valpen var friska men hon hade inga dokument på det.. din bild på din hund som var en blandras var verkligen tydlig, hur han hade en överkropp som inte stämmer med benen..

#4 - - Anonym:

Blir en renrasig Bichon havanais har jag bestämt mig för 😊

Mvh Malin

Svar: Grattis, de är ju hur söta som helst 😀 💖
CARINA WESTIN

#5 - - Anonym:

Är detta taget från nazipropaganda? 🤣 ReNrAsIgHeT!!!!

#6 - - Anonym:

Är detta taget från nazipropaganda? 🤣 ReNrAsIgHeT!!!!

Svar: Vad menar du
CARINA WESTIN

#7 - - Louise:

Jag har länge funderat på att skaffa en mellan pudel till familjen. Ingen blandras då jag tycker pudlar är så fina i sig själva. Jag har dock ingen aning om vart jag skall leta för blocket tilltalar mig aldrig när det gäller djur.

Svar: Prova att kontakta Vitterklippens kennel, Ulla-Britt Norgren 😍. Därifrån kommer mina hundar 😀
CARINA WESTIN