Aktivitetsövning 24

Nu har vi kommit fram till den allra sista aktivitesövningen för denna gång....även denna (som den förra) tar lite längre tid att göra. Nu ska hunden spåra efter en människa....
 
Spåra efter person
 
Polisen tränar sina hundar i konsten att spåra efter människor....genom att en person går på olika underlag, tex asfalt, grus eller skogsstig. Du kan lära din hund att spåra efter en människa på vilket underlag som helst. Du kan be en familjemedlem eller kompis gå en kortare sträcka. Första gången ska människan gå enbart rakt fram...på tex en gräsmatta. Visa hunden vart spåret börjar och tala om för den att följa spåret. Du ska ge hunden massor med beröm när den hittar människan. Du kan öka svårighetsgraden allt eftersom du ser att hunden förstår vad den ska göra. Du kan låta människan gå ett par hundra meter och även göra vinklar i spåret + på olika underlag. Inom kort kommer du att bli förvånad. 
 
Denna övning har jag ännu inte hunnit testa att göra med mina hundar, men ni kan ju testa!
 
(Bilden kommer fårn denna sida)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag tror inte detta kommer att vara några problem för Maya, för hon följer alltid mina fortspår till garaget (varje dag). Men, med  Kira är det en helt annan sak för jag vet inte hur hon reagerar på att följa efter fotspår. Hon är inte lika motoverad att följa spår som Maya är. Alla är vi ju olika.....hahhaha! Men, helt klart - endera dagen så ska vi testa.....om inte snön kommer tillbaka förstås.