Dofter

Vad mår ni bra av? Jag menar inte nyttig mat eller motion...utan vad får er att känna er tillfreds med er själv och ett tillfälle att ladda era batterier? Livet, naturen, skogen, KÄRLEKEN, djur, havet m.m. Här är några bilder på vad jag mår bra av....när jag laddar mina batterier och njuter av mitt liv här på vår underbara vackra moder jord...
 
Jag kommer att lägga ut en inlägg om varje enskild sak som får just mig att må bra - och vi börjar med dofter och vilka minnen de kan ge.
 
Doften av lavedel....då mår jag bra - den doften är för mig alldeles speciellt magisk. Varför vet jag inte, men utav den doften blir min själ lugn. Har ni någon doft som får er att känna samma sak?
 
 
Doften av nyslaget hö....det luktar så otroligt gott och jag åker genast flera år tillbaka i tiden. Jag tror att den nyslagna hödoften sätter igång en massa minnen hos mig - jag blir liten igen och hjälper min farmor och farfar att "hässja" hö....och när jag var så liten att jag inte kunde hjälpa till så fick jag åka hölass.
 
 
Ängsblommornas dofter....en sådan stark mågottkänsla de ger mig - det luktar bara inte gott utan de är vackra att se på också...win win...med andra ord. Dessa blommor luktar olika beroende på vilken tid på dygnet och vilket väder man är ute i. Det kommer nya ängsblommor som tar över när den andra blommat färdigt....en helt underbar tid med andra ord - med dofter i överflöd.
 
 
Andedräkten från små varelser....den luktar så otroligt god och är lugnande på något sätt. Jag bara älskar att lukta på både små barn och valpars andedräkt. Det går liksom inte riktigt att beskriva hur det doftar, men ack så ljuvligt.
 
 
Nytvättade sängkläder....som fått hänga ute och torka i sol och vind. Då somnar man så gott på kvällen....det är en sådan underbar doft att somna till. Jag kan ligga och bara snusa på kudden ett bra tag innan jag somnar med ett leende på läpparna...
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Nysågade träd/plankor....sågspån eller flis - de luktar också väldigt, väldigt gott tycker jag. Det till och med doftar gott när en timmerbil kör förbi mig när jag är ute på en promenad (än fast jag tycker synd om träden). I vårt snickeri doftar det också underbart gott med allt trä som finns där inne i alla dess former...
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Havet....den salta havsdoften är magisk för mig. Ju mer det blåser, desto mer dofter letar sig in i min näsa. Havet påminner mig också om mina barndomssommrar ute med vår bår Carrimatt, de dofterna som fanns runt omkring oss när vi var ute till havs. Vid havet kan jag sitta läge och bara njuta av alla dofterna - som sagt var....ju mer det stormar desto bättre.
 
 
Nybakta bullar...det är väl världens mest välkommnade doft. Man känner sig hemma direkt när den doften infinner sig. Jag förstår att vissa mäklare använder detta knep vid husförsäljningar....man känner sig tillfreds på något sätt. Mmmmmm - jag kan riktigt känna doften.
 
 
Ja, jag skulle kunna hålla på i evigheter om dofternas magiska krafter. Men, jag slutar här....än fast det finns många, många fler dofter som jag blir påverkad av på ett eller annat sätt. Jag har nu enbart tagit de goda och för mig energigivande dofter, men det finns även dofter som kan få mig att känna helt tvärt om (men, de slipper ni höra om).
 
Vilka dofter får just dig att må gott?