Hur hjälper du din hund att klara värmen?

Idag har det varit riktigt varmt hemma hos oss och tungorna hänger långt ut i munnen på hundarna. Hur gör man då för att få hunden inte blir överhettad och får värmeslag? Jag har kollat runt lite på "nätet" och kommit fram till följande:
 
Bad.....ett av de bästa hjälpmedel för att hunden ska svalka sig. Har man inte tillgång till havet eller en sjö (som naturligtvis inte har alger).....så kan man helt enkelt fylla en badbalja och ställa den ute på gården. Du måste också se till att din hund INTE går omkring och är blöt hela tiden - det kan ge bland annat fukteksem och vattensvans.
 
Du kan också duscha av hunden inomhus så att deras tassar och ljumskar blir blöta är också effektivt sätt att kyla ner hunden. Det är ju trots allt bara genom tassarna som hunden kan svettas....
 
Man kan även göra egna isglassar till sina hundar...som svalkar gott i sommarvärmen. Här är det bara fantasin som sätter stopp på de olika variationerna. Jag ska testa någongång att frysa in någon god buljong (osaltad) och även stoppa med liter torrfoder och hundgodis.
(Bilden kommer från denna sida)
 
Ett annat superbra tips är att inte gå promenader när solen är som starkast. Välj istället att gå på längre promenader tidiga mornar eller sena kvällar....när det är svalare ute.
 
Se till att hunden har tillgång till skugga.....
 
Vatten....vatten och åter vatten - se till att de har fri tillgång till färsk vatten...
 
Hunden i bilen varma sommardagar är rent ut sagt livsfarligt. Tänk på att bilen blir väldigt snabbt stekhet. Om du har hunden i bilen så se till att du har galler/bur så att du kan öppna bagageluckan + att du kan veva ner bilens rutor. Ha alltid med vatten och kyldynor så att hunden kan svalka sig. Kyldynorna kan man köpa i vanliga zoobutiker, men man kan också lägga ut en fuktig handduk som hunde kan ligga på.
 
Bilens temeperatur:
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag har även gett mina hundar frusen mat i sina gröna plastormar....då får de svalka och mat på en och samma gång. Jag valde denna gång att mosa två mushbollar och uppblött torrfoder och stoppa in i ormarna och sedan in i frysen i ca 30 minuter....det var inte helt genomfruset denna gång.
 
Genom att hundar svettas under trampdynorna så försöker jag alltid raka bort pälsen som finns där (jag har pudlar), det borde ju funka på alla raser som har päls mellan trampdynorna kan jag tänka mig.
 
Jag summa summarum....håll koll på era fyrfota pälsklingar i sommarvärmen. Låt dem bli blöta om tassarna, gå promenader på mornar eller kvällar, fukta en handuk och ha i bilen, gör egen frusen mat eller glass och lämna hundarna helst hemma om ni måste iväg med bilen och raka bort pälsen under trampdynorna.
 
Hjälp eran hund att klara av sommarens heta dagar.....