Att klippa en pudel...

Medan jag städade idag så hittade jag en teckning och text som beskriver hur man klipper en "Toilette 60" (tror jag det ska föreställa). Detta skrev jag ner på en klippkurs jag var på 1994....hahaha. Håll till godo till min tolkning av denna kurs...
 
1) Börja med en rak linje vid baktassarna (så att man ser tassarna). Kamma håret nedåt.
2) Toppa utav kanterna så att dom blir "runda". (Inte för mycket).
3) Gör sedan samma sak med frambenen - man jämnar bara till innan man börjar med hela benet.
4) Börja med saxen bak i ändan och håll saxen rakt. Klipp raka linjer, man rundar sedan utav.
5) Klipp också på sidorna om "ändan". Håll saxen så att spetsen pekar framåt (du står bakom hunden).
6) Klipp också rakt på korset. Te ej bort kanterna som blir på sidorna, dom rundas utav senare. Klipp fram en bit på korset, som man tycker är lämpligt. Rakt på korset, låret och rundas senare utav.
7) Börja från bröstkorgen och runda en aning mot ryggen.
8) Största partiet hår på hasen (längst hår).
9) Böj på bakbenet och "klipp" runt knät.
10) Håret klipps snett utåt från knävecket mot hasens långa hår. Klippt snävt mellan bakbenen. Gör klart bakbenen innan man börjar med frambenen. Rakt ner på sidan från korset. Kortast mitt på låret och sedan ökar du succesivt mot hasen. Nästan rak midja, markera den inte allt för mycket.
11) Slutta snett uppåt från nedersta punkten på baktassen som skall klippas som en "halvmåne" mot hasens länsta "hårpunkt".
12) Klippa ifrån bringan.
13) Klippa kort från frambenets början. Klipper sedan in pälsen mot "jacket" i benets början. "Jacket" en aning snett. Klippa benen raka fram.
14) En anings "jack" på sidan om frambenen. Börja klippa upp uppifrån och ner. Man kan klippa håret mellan frambenen om man lyfter upp det ena benet. Päslen skall i stort sett gå ihop med varandra på frambenen. Rakt från halsen och bakåt.
15) Under magen skall det vara mest hår på bröstkorgen, närmast frambenen.
16) Örats allra översta del rakas en aning nedåt - medhårs. Raka på det viset hela örat, längst närmast huvudet.
17) Klippa snett utåt runt hela "mössan", utom bak. Jämna till från örat till "mössan" - det man rakade. Jämna sedan till resten utav huvudets "mössa", så att det blir tex rund, om man vill ha den så.
 
Hahahahaha......det är itne mycket jag fattar idag av det jag skrev då. Men, det måste ha varit glasklart en gång i tiden...hahahah. Jacket....ja jisses...hahahah! Klippa ifrån bringan...ja, vad menade jag med det tro?