Julgranen - när ska den egentligen upp?

Jag ser fler och fler som lägger ut så fina bilder på FB och Instragram på deras redan uppsatta julgranar. Jag blir så otroligt sugen själv på att göra detsamma. Men, man ska ju sätta upp julgranen en dag innan julafton och den ska vara uppe tills den 20:e Knut....eller hur var det med den saken egentligen?
 
Jag längtar så efter den magiska känslan när man kliver upp tidigt på morgonen och det är alldeles mörk ute. Känslan när man får vrida på ett av granens ljus och vips så tänds alla ljusen och sprider en sådan otrolig frid och glädje. Jag kan riktigt känna den känslan redan nu när jag skriver om det...den är underbar och magisk - precis som julen är. Jag fattar inte egenltigen hur jag kan älska julen så mycket som jag gör. December är banne mig den absolut bästa tiden på året...iallafall den mest magiska (semstertiden är inte fy skam heller förstås).
 
 
Jag har liksom funderat på detta...jag ÄSLKAR julen och varför ska jag inte kunna sätta upp julgranen redan nu för? Jag menar att den är ju uppe en sådan kort tid ändå och allra helst om den inte åker fram förrän dagen innan julafton. Jag brukar aldrig vänta tills den 20:e Knut heller - jag vill gärna ha plockat undan julen innan nyårsafton....liksom fira in den nya året utan att ha et gamla året släpandes efter.
 
Jag har tittat tillbaka på tidigare jular och det verkar som om jag alltid brukat sätta upp granen ca 10 dagar före jul....helt ok enligt mig.
 
 
Vad säger då traditionen?

På sidan SkogsSverige kan man läsa detta: "Trots att vi anser julgranen vara bland det mest svenska som finns i våra hem, är den som tradition en tämligen ny företeelse, importerad från Tyskland och Schweiz. Under 1500- och 1600-talet spred tyskarna sin sed först till Frankrike, och snart förekom julgranen inomhus vid jul i begränsad omfattning också i Belgien och Holland.

Julgranen blev vanlig i svenska hem senare hälften av 1800-talet. Att ha julgran var tidigare en sed för de finare hemmen och den kom ursprungligen från Tyskland, där julgranar funnits sedan slutet av 1600-talet. Den första svenska julgranen vi känner till, ska ha funnits på Stora Sundby i Södermanland, hos familjen Wrede-Sparre år 1741. 

Först efter 1800-talets mitt började den förekomma mera allmänt. De tidigaste julgranarna var ofta små och ställdes på bord eller hängdes i taket.

I likhet med seden att ge julklappar, var det högre ståndsfolk i städerna och på landsbygden som var först med att ha gran. Julen med alla dess "traditioner" som vi känner den nu är i många stycken en 1900-talsskapelse där man tagit till vara en del gamla traditioner, förädlat dem och lagt på en del nyare företeelser av kommersiell natur".

 
En annan anledning av att redan nu sätta upp julgranen är att man lyser upp den mörka december med ljus och värme....det kan ju aldrig vara fel - eller hur? Jag läser att det faktiskt är väldigt många som sätter upp julgranen redan till den 1:a advent....hmmmm! När tycker ni att julgranen ska sätta upp och kläs i vackra saker och ljus?
 
Nu är vi inne i den andra advent....och jag har fortfarande inte satt upp vår julgran. Än så länge får jag nöja mig med den lilla i porslin. Men, julgranen är nedtagen ifrån vinden och ligger i sin kartong nere i vardagsrummet....så endera dag kommer den upp. Så min nya tradition får nog bli mellan den 2:a och 3:e advent....då har jag jämkat mellan 1:a advent och dagen före julafton - det blir bra det!
 
 
 Julgranen är verkligen ett välmående för mig!!!!!