21 frågor och svar om Maya

Hittade denna idé här på nätet.....och tänkte att ni ska få en chans att lära känna Maya lite bättre. Här kommer en presentation av Vitterklippens Maya....
 
 
Vilken ras är Maya?
Maya är en mellanpudel (36 cm i makhöjd), och har färgerna black and tan. Denna färg är inte godkänd av den svenska pudelklubben (SPK), men den svenska kennelklubben (SKK) ser henne som PUDEL och på hennes stamtavla står även att hon är e pudel. Så med andra ord...än vad SPK säger så är hon och kommer för alltid att vara en PUDEL!
 
Hur gammal är Maya?
Hon är född den 10 april 2017 - så det blir 2 år och 8 månader.
 
Vilken pälsvård behöver Maya? Fäller hon mycket päls?
Maya är ju som sagt var en pudel och med denna ras så ingår pälsvård. Pudelns päls fäller inte och nehöver klippas. Jag badar och klipper Maya ca varannan månad och rakar nosen ca en gång i månaden....men, det beror ju också på väder och lite andra saker. Jag borstar henne lite varje dag och märker jag en tova...så tas den bort direkt.
 
Vilken aktivitet gillar Maya?
Maya älskar att jaga och bli jagad av sin yngre kompis Kira (samma ras). Hon älskar också att vara ute och gå i skogen. Man kan egentligen säga att hon gillar allt hon gör....mer eller mindre, bara så länge hon får vara med oss.
 
Hur är Mayas hälsa?
Maya är kastrerad så jag ororar mig så mycket mindre nu för både juvertumörer och livmodersinflammationer...det känns så skönt. Just nu så kämpar vi med att få ner henne i vikt...som hon har lagt på sig efter kastreringen.
 
Vaktar Maya dig eller andra saker?
Nej!
 
Hur är Maya att träna med?
Hon är lättlärd och har en "will to please" metalitet. Hon är otroligt lättlärd och lyhörd....
 
Hur är Maya mot människor?
Hon bara älskar alla människor....och vill hälsa på exakt alla hon ser - stora som små.
 
Hur är Maya mot andra hundar?
Hon älskar alla hundar som finns...stora, små, gamla och unga - det spelar ingen roll.
 
Vad tycker Maya om skötsel?
Ja, det är väl inte något favoritmoment  för henne...men, hon accepterar allt jag vill göra med henne. Allt från badning, fön, rakapparat, klotång, tottning (tofs i luggen), borstning/kammning m.m.Hon vet att när vi är klara så blir det alltid bus ute på gården...
 
Är Maya kelig?
Ja....det är hon verkligen. Hon är en riktig knähund i ordets alla betydelser och älskar att bli buren utav "husse".
 
Håller sig Maya nära dig om hon är lös och har ni bra inkallning?
Släpper jag henne lös så vill hon gärna springa långa lovar ifrån mig....men, hon kommer alltid så fort jag visslar på henne.
 
Skäller Maya mycket?
Nej, hon skäller nästan inget alls...vilket jag tycker så mycket om.
 
Är Maya rädd för något?
Hon gillar inte stora folksamlingar...då kan hon bli lite flåsig. Men, hon följer med utan att visa någon rädsla...hon blir liksom mer stressad.
 
Kan du beskriva Maya med fem ord:
Vacker, pussig, gosig, busig och matglad
 
Vad var lättast att lära Maya och vad var svårast?
Sitt...det kunde hon nästan samma dag vi hämtade hem henne. Det svåraste är tyvärr att gå fint i kopplet...men, vi håller på att träna detta.
 
Var rasen som du trodde innan du skaffade den?
Absolut.....
 
Hur länge kan din hund vara ensammen?
Hon behöver aldrig vara ensammen längre än  3 1/2 timma.
 
Har Maya någon jaktinstinkt?
Ja....det har hon. Hon älskar att jaga fåglar, fjärilar, bollar och andra leksaker + att jaga sin yngre kompis.
 
Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta?
De måste vara medveten om att det är mycket pälsvård....
 
Kommer din nästa hund bli utav samma ras?
Självklart - en gång pudel...alltid pudel. Skämt och sido.....jag är allergisk mot pälsdjur, men klarar av pudeln genom att de inte fäller sin päls. Pudeln är ju en sådan underbar ras som har fyra olika storlekar och en massa olika färger att välja bland....
 
 
Jag ÄLSKAR henne!
 
(Kiras 21 frågor och svar läser du här)