21 frågor och svar om Kira

Hittade denna idé på nätet och tänkte att ni kanske vill lära känna Kira lite mer.....så här kommer 21 frågor och svar om just Vitterklippens Mysiga Kira:
 
 
Vilken ras är Kira?
Kira är en mellanpudel (38 cm i makhöjd), och har färgerna black and tan. Denna färg är inte godkänd av den svenska pudelklubben (SPK), men den svenska kennelklubben (SKK) ser henne som PUDEL och på hennes stamtavla står även att hon är e pudel. Så med andra ord...än vad SPK säger så är hon och kommer för alltid att vara en PUDEL!
 
Hur gammal är Kira?
På självaste julafton fyller hon 1 år! Hon är med andra ord född den 24 december 2018....
 
Vilken pälsvård behöver Kira? Fäller hon mycket päls?
Kira är ju som sagt var en pudel och med denna ras så ingår pälsvård. Pudelns päls fäller inte och nehöver klippas. Jag badar och klipper Kira ca varannan månad och rakar nosen ca en gång i månaden....men, det beror ju också på väder och lite andra saker. Jag borstar henne lite varje dag och märker jag en tova...så tas den bort direkt.
 
Vilken aktivitet gillar Kira?
Kira älskar att jaga och bli jagad av sin äldre kompis Maya (samma ras). Hon älskar också att vara ute och gå i skogen. Man kan egentligen säga att hon gillar allt hon gör....mer eller mindre.
 
Hur är Kiras hälsa?
Kira är kastrerad så jag ororar mig så mycket mindre nu för både juvertumörer och livmodersinflammationer...det känns så skönt. Just nu så kliar hon sig i sitt ena öra...och det skall naturligtvis kollas upp.
 
Vaktar Kira dig eller andra saker?
Nej!
 
Hur är Kira att träna med?
Hon är lättlärd, men har en stark egen vilja....hahhahah! Hon funderar alltid en stund innan hon gör något...
 
Hur är Kira mot människor?
Hon bara älskar alla människor....och vill hälsa på exakt alla hon ser - stora som små.
 
Hur är Kira mot andra hundar?
Hon är lite osäker på nya hundar från början, men efter en liten stund så vill hon väldigt gärna hälsa och busa på de andra. Det finns inget ont alls i henne...bara kärlek och bus.
 
Vad tycker Kira om skötsel?
Ja, det är väl inte något favoritmoment  för henne...men, hon accepterar allt jag vill göra med henne. Allt från badning, fön, rakapparat, klotång, tottning (tofs i luggen), borstning/kammning m.m.Hon vet att när vi är klara så blir det alltid bus ute på gården...
 
Är Kira kelig?
Nja, inte så mycket faktiskt....hon är ingen knähund. Men, visst vill hon ligga tätt intill i sängen om nätterna.
 
Håller sig Kira nära dig om hon är lös och har ni bra inkallning?
Släpper jag henne lös så vill hon gärna springa långa lovar ifrån mig....men, hon kommer alltid så fort jag visslar på henne. Men, inkallningen hemma på gården...hmmm - där vill hon inte lyssna på inkallning av någon anledning.
 
Skäller Kira mycket?
Hon har tyvärr börjat skälla mer och mer.....och det gillar jag verkligen inte. Skäller en annan hund...ja, då skäller hon också. Men, samtidigt så skäller hon mindre än andra hundar jag träffat.
 
Är Kira rädd för något?
Just nu är hon rädd för allt - men, hon är mitt uppe i spökåldern just nu. Kira är lite mörkrädd tror jag, hon beter sig mer rädd om kvällarna.
 
Kan du beskriva Kira med fem ord:
Charmig, clown, busig, vinkar och eftertänksam.
 
Vad var lättast att lära Kira och vad var svårast?
Sitt...det kunde hon nästan samma dag vi hämtade hem henne. Det svåraste är tyvärr att gå fint i kopplet...men, vi håller på att träna detta.
 
Var rasen som du trodde innan du skaffade den?
Absolut.....
 
Hur länge kan din hund vara ensammen?
Hon behöver aldrig vara ensammen längre än  3 1/2 timma.
 
Har Kira någon jaktinstinkt?
Ja....det har hon. Hon älskar att jaga fåglar, fjärilar, bollar och andra leksaker + att jaga sin äldre kompis.
 
Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta?
De måste vara medveten om att det är mycket pälsvård....
 
Kommer din nästa hund bli utav samma ras?
Självklart - en gång pudel...alltid pudel. Skämt och sido.....jag är allergisk mot pälsdjur, men klarar av pudeln genom att de inte fäller sin päls. Pudeln är ju en sådan underbar ras som har fyra olika storlekar och en massa olika färger att välja bland....
 
 
 
Jag ÄLSKAR henne!