Återbesök till läkaren...

Jag hade redan tidigare i veckan ringt min vårdcentral för att boka in en tid hos läkaren idag. Den gången sa kvinnan i telefonen att hon INTE kunde boka in en tid åt mig, utan att jag själv måste ringa på fredagmorgon vid 07:00....för att själv boka en tid. Hur svårt ska det vara?
 
Ringde nu på morgonen och fick verkligen "kriga" mot kvinnan i telefonen för att få en läkartid för återkoll av mina lungor. Jag tror hon verkligen fattade till slut att jag var riktigt förbannad....och sa till slut...ok då - du får en tid 11:15 idag hos läkaren. Allvarligt! Varför ska det vara så otroligt svårt att få träffa en läkare....än om det enligt henne inte var nödvändigt.
 
Så här gick vårt samtal....på ett ungefär:
 
Jag: Hej, jag skulle vilja boka in en tid för återkoll hos läkaren idag!
Hon: Känner du dig inte bättre?
Jag: Jo, men genom att det gäller lungorna så vill jag ha en återkoll....genom att jag bara är sjukskriven tills på söndag.
Hon: Har du feber, har du blivit sämre?
Jag: Nej, men har fortfarande svårt att andas och hostan är fortfarande kvar, men inte lika kraftig och mitt brock på magen  gör ont.
Hon: Jag ser att du inte ännu hunnit äta hela dosen av den medicin du fått än.
Jag: Nej, det har jag inte, har ju bara ätit medicinen sedan i måndags (dosen är på 10 dagar). Jag ska att jag vill också träffa läkaren för att få utskriven ny astmamedicin.
Hon: Det kan jag skriva ut åt dig...så du behöver inte träffa läkaren för det.
Jag: Ja, men jag vill träffa läkaren för att kolla att mina lungor är ok för att börja jobba på söndag.
Hon: Men, det behövs inte....du får känna efter själv hur du mår. Lunginflammation är inte att leka med.
Jag: Jag behöver få träffa läkaren för om jag inte kan inte kan gå en kort promenad utan att få svårt att andas...hur ska jag då kunna jobba?
Hon: du behöver alltså ett intyg från läkaren?
Jag: Ja...och jag vill även kolla hur statusen på mina lungor ser ut idag
Hon: Ok, då....du får en tid idag 11:15
 
ALLVARLIGT! 
 
Nu har jag äntligen fått träffa läkaren...och han lyssnade på mig och sjuksrev mig direkt månaden ut. Han sa att han tyckte det var lite konstigt att vissa värden inte gått ner mer än de gjort. Han sa också att jag misskött min astma i många år och att genom detta så har jag troligtvis varit mer känslig mot lunginfektioner än andra "friska" människor. Det kändes nästan som om han menade att jag får skylla mig själv genom att jag misskött min astma i alla dessa år.
 
 
Han skrev ut astma medicin till mig - pulmicort och oxix. Det som jag gjort fel i alla dessa år är att jag bara har använt Oxix....och struntat i Pulmicorten. Det är just pulmicorten som jag skulle ha tagit varje dag och oxix enbart när det är extra tungt med astman. Han skulle också skicka en remiss på lungröntgen om ca 8 veckor + att göra en ny astmautredning.
 
Jahapp.....sjukskriven igen då....allvarligt! Ska inte mina sjukskrivningar för det ena eller det andra ta slut snart? Det räcker nu......