Maya kastreras idag....och har nu kommit hem!

Jocke lämnade Maya hos veterinären 07:30 i mrose. Strax efter 09:40 så ringde de från Reginas Veterinärklinik och sa till Jocke att han kunde hämta henne redan 10:20....snabba ryck! När jag fick det sms:et av Jocke så var det enda jag kunde tänka på: Hon lever, hon lever, hon lever.....pust!
 
Kastrationen hade gått bra och inga komplikationer hade uppstått. Så skönt...nu är det bara eftervården kvar! Har inte kunnat sova en blund...tankarna snurrade som en virvelvind i hjärnan på mig - alla tänkbara scenarier såg jag framför mig (de flesta gick tyvärr i skräckens tecken). Var inte heller lätt att sova med det onda i ryggen heller....suck! Dubbelt jobbigt denna dag!!!
 
Men, tillslut kom dom hem och Maya var riktigt groggy. Hon vinglade och hade drägglat ner hela tratten + öronen. Jag tog snabbt bort tratten och la henne i soffan bredvid mig....då har jag stenkoll på om hon skulle få för sig at slicka på såret...
 
Stackars lilla Maya...hon gnyr svagt och det syns att hon inte riktigt är ute ur narkosen än. Hon blir lugn och slutar gny så fort jag sätter min hand framför hennes nos....då lugnar hon ner sig när hon känner min goa lukt.
 
 
Detta har de gjort idag:
 
Operation på tikar
 
"Operationen är ett bukingrepp som utförs under narkos. Efter rakning och steriltvätt av huden görs ett snitt i bukväggen. Äggstockar och livmoder tas bort och blodkärlen till dessa knyts av. Bukväggen sys ihop, och underhuden och huden sys ihop var för sig, allt i separata lager. Vanligtvis tas stygnen bort efter 10 dagar". Maya skulle inte behöva ta bort några stygn genom att de sytt invärtes...hur nu det funkar.
 
Vad händer efter operationen?
 
"Efter operationen kommer hunden gradvis att vakna ur narkosen. Om hunden kommer hem samma dag som den är opererad kommer den att vara trött och slö resten av dagen. Låt hunden ligga i lugn och ro, gärna lite mörkt och varmt när den har kommit hem. Din hund behöver säkert kissa vid uppvaknadet. Vatten kan ges när hunden kan gå och den kan äta en måltid när den är helt vaken".
 
Vi fick också några sprutor som hon ska ta för smärtlindring....
 
 
 
Hon har fått tagit på sig min varma kofta....jag tror hon fryser lite genom att hon skakar. Handduken är för allt dregglande....det liksom forsar ur hennes mun.
 
 
 
Jag har även satt upp henns öron...så att hon slipper få dem in i munnen hela tiden...de är redan dyngsura.
 
 
 
Plåstret på såret ska få sitta på i tre dagar, sedan kunde vi ta bort det och hålla stenkoll på om hon får någon infektion i såret, om det blir svullet och rött m.m.. Hon har även fått ett riktigt sött bandage på benet med ett lila hjärta på.
 
 
 
Efter många om och men så kissade hon tillslut...så skönt!
 
 
Eftervården
 
"Både tikar och hanhundar får endast rastas i koppel för att uträtta sina behov och ta kortare promenader, så länge de har stygn. Hunden får inte heller vara lös eller leka med andra hundar så länge den har stygn. Hunden får inte slicka på operationssåret utan måste använda krage. Titta till såret dagligen tills det är läkt. Kontakta kliniken om det svullnar, blir rött och irriterat eller blöder, eller om något annat verkar onormalt".
 
Maya fick panik när jag tog på henne tratten.....hon försökte fly i panik. Jisses så rädd jag blev....hon ska ju inte få röra sig så mycket just nu. Stackars liten.....precis samma reaktion hade Kuro när han kastrerade sig. Vad gör man då? Jo....McGyver i mig tog fram ett par gamla långkalsoner och började klippa och fixa tills det blev en halvbody.....hahah. Måste fixa en riktig body åt henne.....men vart hittar man det? Hon kan iallafall inte komma åt operationssåret med denna på. Men, vi får fixa något bättre senare eller så kanske ja bara kan försöka få ihop benen på någon sätt så de blir mindre vida. Tjusigt...elller hur!
 
 
Nu är klockan 14:00...dags för första sprutan i hennes mun...
 
 
 
Det är inte billigt att kastrera en tik....hela sköna 6 780 kronor.....pust! Men, jag ville inte ringa runt och kolla priser....jag litar helt på Reginas veterinärklinik...så varför chansa på något billigare alternativ. Hon är ju vårat allt!
 
Nu sover Maya under skrivbordet i sin korg och jag ser snart dubbelt....så trött är jag. Kom hem Jocke.....så jag får gå och sova. Jag törs inte lämna henne obevakad....hon har redan hunnit hoppa upp i kökssoffan - jag hann helt enkelt inte med. Det är inte heller lätt att behöva lyfta henne varje gång man ska någonstan...tex i trappor, gå ut och kissa eller upp i soffan.....när man har en rygg som gör så ont. Alvedon hjälper inte mycket....kanske ska nalla på Mayas smärtstillande (skämtar bara).
 
Men, ack så skönt det är att ha henne hemma igen....helt underbart!
 
 
#1 - - Lena Tuffy & Mio:

Åhå va skönt att läsa att allt gått bra 💞 Hon fanns i mina tankar ❤️

Svar: Ja, är så lättat själv. Har haft världens ångest för vad vi utsätter henne för. Men, förhoppningsvis så slipper hon alla "tik sjukdomar" i framtiden :) Vi kämpar på...men idag är svansen uppe och viftar igen....Maya är tillbaka <3
CARINA WESTIN

#2 - - Anonym:

Åhå va glad jag blir för hennes....å er skull ❤️ Ge henne en kryakram ifrån oss 💞💗💞

Svar: Tack det ska jag göra....om jag visste vem Anonym är :)
CARINA WESTIN