Promenad med liten valp!

Har funderat länge på hur lång en promenad är rimligt för en liten valp. Jag är väldigt försiktigt med långa promenader med alla valpar jag haft genom åren och har genom detta tagit till lite olika metoder....allt från barnvagn till ryggsäck.
 
 
Nu till tillbaka till det svåra ämnet om promenaderna. Jag vet att det är många som skaffar hund som är ute och promenerar alldeles för tidigt med sin lilla valp, men jag vet samtidigt att det är supersvårt att låta bli. Maya till exempel vill verkligen inte bli buren jämt, hon vill gå och snusa på allt som finns runt omkring henne. Men, när hon väl får gå en promenad så är de väldigt korta och naturligtvis i hennes egna takt...det blir många stopp efter vägen kan jag lova.
 
Hittade en tabell på Hunden i Sthlm som "visar hur långt en liten valp ska gå under sina första 9 månader. Det är faktiskt jätteviktigt att man inte överanstänger sin valp, då skelett och muskler är under uppbyggnad och kan skadas om den får gå för långa sträckor".

Ålder i månader

 

Promenad totalt/dag

 

2 månader

 

5 minuter

 

3 månader

 

10 minuter

 

4 månader

 

15 minuter

 

5 månader

 

20 minuter

 

6 månader

 

25 minuter

 

7 månader

 

30 minuter

 

8 månader

 

35 minuter

 

9 månader

 

40 minuter

 
 
Alltså enligt denna tabell så kan Maya vara ute på en promenad på ca 20 minuter den 10 september då hon är 5 månader gammal! En promenad på 20 minuter behöver som sagt inte betyda att man går med valpen 20 minuter i ett sträck, det tror jag inte i allafall. Vad tycker ni om denna tabell?
 
En annan sida som jag hittade på Veterinären som säger att: "Det finns inga exakta rekommendationer för hur långt man kan/ska gå. Generellt ska man vara lyhörd för hur mycket valpen orkar. Första halvåret bör valpen bara få mycket korta promenader och lek i trädgården eller liknande. När valpen är över 6 mån så ska man fortfarande inte jogga/cykla eller motionera hunden kraftigt, men att ta promenader på ett par kilometer i valpens takt går bra. Dvs tvinga eller hetsa den inte att gå längre eller snabbare än vad den orkar. När valpen är 12 månader kan man börja träna mer ordentligt".
 
Maya talar tydligt om när hon vill bli buren nu under vår semester....så vi har som sagt var burit henne många otaliga kilometer denna sommar. När vi väl promerar med henne i koppel så är det oftast på hennes egna villkor....när jag inte tränar henne att gå fint i koppel då förstås. Men, då är det mycket lek och inte några långa promenader...vi kanske tränar i 5 minuter åt gången bara.
 
Här även hört någonstans om 5 minutersreglen - som helt enkelt innebär 5 minuter per hur många månader valpen är. Så om vi nu tar Maya som exempel så blir hon snart 5 månader - ja, då ska hon kunna gå en promenad på 25 minuter (5x5). Vad tycker ni om detta? 
 
 
Fredrik Steen menar att: "Men valpen behöver inte, ska inte motioneras alls. Jag brukar säga att före tolv månaders ålder så behöver du inte ens tänka ordet motion när det gäller din valp. Att en valp inte ska motioneras innebär inte att den inte får röra på sig. Tvärtom så menar jag att valpens skelett och leder till och med mår bra av att valpen rör på sig.

Men när det gäller en valp så handlar det mer om längre rastrundor eller vanliga promenader. Men man behöver inte tänka på att hunden ska motioneras. Förutom rastrundor kan valpen mycket väl följa med ut i skogen för en promenad. Det är bra även för valpen. Om du ska gå hem till en kompis så kan valpen gå med och så vidare".

Med tiden så kommer du att märka tydligt i vilken utsträckning valpen vill röra på sig och då är det bara att du förlänger promenaderna mer och mer. Tänk inte motion, gör det heller inte märkvärdigare än vad det är!"

Det är ungefär så jag också känner...jag motionerar inte en valp när jag går sakta promenader. Men, samtidigt så får ju inte dessa promenader bli hur länga som helst. Valpen måste också få en chans att bygga upp sina musker, skelett och leder  - ja, då är nog promenader i skogen det allra bästa. Maya har också den lyxen att få springa runt som hon vill på våran inhängnade tomt....så det är mest när vi varit i husbilen som hon har fått gått kortare promenader.
 
En sak som är säker....jag längtar verkligen tills den dagen kommer då hon kan följa med på långpromender utan att behöv bli buren.
 
 
Dela gärna med er om hur ni gjort med promenaderna med era små söta valpar - allt från 2 månader och uppåt!
 
I grund och botten så handlar detta egentligen bara om sunt förnuft...eller hur!
Spara
Spara