Rotmos och köttkorv

Idag har jag gjort något jag aldrig gjort själv förut....rotmos och köttkorv. Jag blev påmind om denna rätt när en arbetskamrat hade det i sin matlåda....så nu ska jag också ge mig på en äkta rejäl husmanskost.
 
Ingredineser:
500 gr kålrot
500 gr potatis
2-3 morötter
5 dl vatten
3 msk kalvfond
5 st kryddpepparkorn
1-2 kokta köttkorvar (á 300 gr)
2 msk smör
ev salt
 
Gör så här:
Skala och skär kålroten, potatisen och morötterna i tunna skivor. Använd gärna en matberedare så att allt får samma tjocklek.
 
 
Koka upp vatten, fond och pepparkorn. Lägg i rotfrukterna och låt koka i ca 20 minuter eller tills de är mjuka.
 
 
Sila av rotfruktern i ett durkslag och spara 1/2 -1 dl av kokspadet till moset.
Värm köttkorven i resten av kokspadet enligt anvisning på förpackningen. Låt koka i 15 minuter om du har korven hel eller om ni gör som jag...att dela upp den i mindre bitar så fungar ca 7-8 minuter innan den är genomvarm.
 
 
Mosa rotfrukterna med en potatisstamp eller elvisp. Späd med lite av kokspadet för lagom konsistens och rör i smöret. Rör om och smaka av med salt om det behövs.
 
 
Servera tillsammans med senap...
 
 
Men, så gott det var! Första tuggan och jag flyttades långt tillbaka i tiden - hem till farmor och farfars matbord. Underbart!
 
Absolut en maträtt jag kommer göra fler gånger.