Bevattnings- och eldningsförbud i Västernorrland

Från och med idag (08:00) är det bevattningsförbud i Örnsköldsviks kommun.....för alla som har kommunalt vatten. Tack och lov så har vi en egen vattentäkt i Täfteå, men det klart att man måste tänka sig för ändå. För vi vill ju inte att vattentäkten skall sina....för då blir det tufft!
 
Det står så här på Svt/Västernorrlands sida: "Bevattningsförbudet innebär att man inte får använda kommunalt dricksvatten för att vattna sin gräsmatta och köksträdgård med spridare eller vattenslang. Det är inte heller tillåtet att fylla sin pool eller spa. Inte heller biltvätt är tillåtet. Dricksvattnet får bara användas till mat och dryck och personlig hygien. Och man bör vara sparsam med det vatten man får använda".
 
Vad gör jag då...jo, vattnar mina blommor från regntunnan som sinar snabbt.
 
 
Än fast vi borde vattna vår torra gräsmatta, så känns det dumt att göra det. Vi måste väl också spara på vattnet....än fast vi inte hat kommunalt vatten.
 
 
Solen skiner och det är helt vindstilla.....och i skrivande stund (12:00) så är det 30 grader i skuggan. Det är så varmt att jag inte kan hålla i dörrhandtaget någon längre tid utan att bränna mig.....helt otroligt!
 
 
...inte en droppe regn på flera dar!
 
 
På grund utav uteblivet regn så har vi nu i hela Västernorrland också eldningsförbud....på grund av torra skogar och marker. Detta förbud fick vi igår (den 23/6 klockan 12:00) och jag hade inte hört talas om detta förrän idag. Syftet med detta eldningsförbud är att helt enkelt förhindra att det uppstår skogsbränder.
 
Så här står det på Länsstyrelsens sida: "Förbudet gäller eldning och grillning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. Där är det endast tillåtet att grilla på iordningsställda grillplatser eller platser som är utformade så att faran för antändning och spridning är låg. Så kallade engångsgrillar eller liknande anordningar som ger värmeavledning direkt mot marken är inte tillåtna".
 
Tack och lov får vi fortfarande grilla hemma på vår egen gård och även ute med husbilen...om man använder sunt förnuft och absolut inga engångsgrillar....
 
 
Idag gruvar jag mig så in i bomben att åka till jobbet.....fy, så det kommer att vara varmt! Dricka mycket vatten, vatten och åter vatten är vad som gäller ikväll!