Fy f...n för tandläkaren!

Varför ska jag alltid ha en sådan otur när det gäller tandläkare? Visst har jag också stött på otroligt underbara tandläkare också genom åren...men med min otur så byter de jobb eller flyttar.
 
Nu ska vi börja om från början....
 
En gång som jag mycket väl kommer ihåg var när en äldre tandläkare skulle ta ut min visdomstand...och lyckade smula sönder den totalt. Det var tandflisor överallt...i munnen kvar i tandköttet och naturligtvis kvar i själva käkbenet. Nästa gång jag skulle dra en visdomstand (japp, samma tandläkare), då skickade han mig till Sundsvall för att operera ut tanden.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
En gång fick jag tandvärk med feber och fick åka in akut till jourtandläkaren som då befann sig i Husum (en liten ort utanför Ö-vik). Där satt jag i väntrummet med svullen kind, feber och väldigt ont i min tand. Då kommer en gubbe (ja, han var gammal), in och ropade upp mig att följa med honom. Det västra med detta var att gubben hade blodiga kläder på sig....allvarligt!!!! Jag som redan är rädd för tandläkaren....och så nu detta på allt annat...
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
När en tandläkare jag hade privat sålde sin tandläkarmottagning till en utländsk man.....ja, då krachade det direkt mellan honom och mig. Vi funkade inte alls tillsammans....han tyckte jag var irriterande och löjlig genom att jag har tandläkarskräck och jag irriterade mig på hans ludna händer. Jag fixar inte håriga händer.....usch - bara det ökade på min tandläkarskräck kan jag lova. Jag bytte tandläkare ganska omgående....till bådas stora lättnad skulle jag tro.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Tandstatuskontroll fick jag gjort av en asiatisk tjej....som jag hade väldigt svårt att förstå. Hon gjorde mig så otroligt illa....jag spottade blod efteråt. Hon slant, hon tryckte så hårt på tandköttet, hon gjorde även illa mina läppar och höll på att peta mig i ögat med det spetsiga kolla om man har hål verktyget...jisses! Hon frågade om jag ville ta tandsten på en gång och jag frågade då vem som skulle göra det. Hon sa att det var hon som skulle utföra detta...då tackade jag nej!
 
(Bilden komemer från denna sida)
 
Och så kommer vi till dagens fadäs......
 
 
Jag fick vänta ett bra tag innan jag belv uppropad till tandläkaren....det är dags att rotfylla min tand. Har nu hållit på med denna tand i snart över 1 1/2 år.....suck! När jag kom in (till rum nummer 13...såklart), så var det inte min vanliga urgulliga tandläkare där...utan två för mig helt okända personer. Jag frågade vart min tandläkare var och då sa han bara att det var han som var min tandläkare nu. Jag frågade hur länge han arbetat som tandläkare....han svarade två år....Åh, nej!!!!! Tandsköterskan sa att hon arbetat i 1 år.....Åh, nej!!!! De strulade från första början, de sa fel saker till varandra, de missförstid varandra, hon hämtade fel grejer m.m.. När han höll på med min rotfyllning så högg det liksom till och gjorde så in i h....vete ont. Han sa ursäkta, ursäkta, ursäkta...det var inte meningen. Vad fan gjorde han egentligen? Han var superstressad på slutet genom att han dragit över tiden rejält....och det fick jag lida för....såklart.
 
När allt var klart....efter ca 1 1/2 timma.....fattar ni - ligga och gapa så länge och ont hade jag också. Han sa då att genom han punkterat en vägg eller nåt i tandköttet så finns risken att limmet de använder vid rotfyllning kan ha läkt ut genom detta hål. Han sa också att det finns en risk att jag kommer att få jätteont när bedövningen släpper och det onda kna hålla i sig uppåt 2 veckor....allvarligt!!!!! Om jag får feber och kinden sväller upp så ska jag kontakta Folktandvården, eller om jag bara får ont så skulle hans skriva ut medicin till mig. Varför jag, varför????
 
Varför ska jag ALLTID råka ut för klantskallarna inom detta yrke för? Ja, nu är det bara att svira om och åka på jobbet.....men, om det gör mer ont än vad jag har nu när bedövningen släpper - ja, då åker jag bara hem.
 
Jag har varit med om fler klantskallar.....men, det orkar jag inte skriva om just nu!
 
#1 - - Anonym:

Hej Carina!
Jag läsa igenom din beskrivning om hur otur du har det med tandläkare. Tandläkare ska lyssna på sin patient och vara försiktiga med allt dom gör i munnen på dig. Byta eller få olika tandläkare varje gång är ju inget man önskar sig, blir att rabbla upp om samma info om dig och eftersom tandläkare byte eller få annan så får man ta och upprepa samma info till nästa tandläkare. Självklar ska en tandläkare ha rena kläder på sig när nästa patient kommer och även vara noggrann och lyssna på vad patienten vill. Det inte konstig att du har tandläkarskräck med det du har fått stå ut / lida med. Fruktansvärt att man måste plågas och det blir att man avstår så länge det går pga tandläkareskräck och dyr är det med.
Bäst med en tandläkare hela tiden som verkligen lyssnar och tar patienten på rätt sätt, annars är det lätt att få tandläkarskräck och då blir det att man undviker att gå regelbundet hos sin tandläkare. Jag håller med dig i allt du beskriver om detta inlägg ” Fy fan för tandläkare ”. Du är inte ensam och ha tandläkarskräck, det har jag med. Se min beskrivning nedan.

Min beskrivning om tandläkarskräck !
Jag fick tandställning när jag var ca: 14-15 år, det blev flera resor och besök till tandläkare Per Varde för jag och familjen bodde i Vedum och det blev ofta/ mer eller mindre resor till tandläkare Per i Lidköping pga tandställning gjorde ont i munnen och ofta fick jag sår i munnen och det gjorde jätte ont och svårt att äta mat i flera månader / år som det krångla för mig.
Tandläkare Per körde sitt race och han lyssna INTE på mig och han var ofta stressande då han hade flera patienter från olika samhälle/ städer i Skaraborg län ( så hette det innan det blev Västa Götalands län ).
Jag hade en kvinnlig bra tandläkare i Vedum i flera år, men när jag flytta från Vedum december-2001 till Lidköping så tog det antal månader för att hitta en ny tandläkare i Lidköping . Jag gick några gånger hos tandläkare Anders och det gick: men sen lyssna Anders inte på mig länge och körde sitt race pga bedövningen i munnen hade ej verka utan han körde på med bl.a. borr mm och jag spände mig för det gjorde ont. Jag valde att avsluta hos tandläkare Anders pga han var hårdhänt och lyssna inte på mig.
Det tog ca: 2 år innan jag tog tag i annan tandläkare igen och denna gången blev det tandläkare Per Salgård samma
som min sambo Stefan går hos. Hos Per Salgård så lyssna han på mig till början och det gick bra ( fick möjlighet att delbetala tandvård kostnaden ) pga dålig inkomst från FK. Men efter åren så har han tyvärr inte gjort som jag tidigare sa. Att få bedövning och det får INTE verka så drar tandläkare Per S igång igen utan vänta tills bedövningen fungerar så blev det samma där: jag fick avsluta hos honom av den anledningen att han kör sitt race och låter inte bedövningen hjälpa mig utan kör på igen. Tog tag i våren -19 att avslut hos Per. Har börjat på Folktandvården i Lidköping i november-19 och har nu äntligen fått en kvinnlig tandläkare som lyssnar på mig ( Christina hade jag oktober/november -17 till april-18 pga ny sjukdom). Hoppas på att det blir bra detta, men jag litar inte på läkare / tandläkare efter så många jag träffat på i alla år.

Obs: För det första jag tänker på när jag ska till tandläkare är att han/hon måste lyssna på mig och gör tandläkare inte det så drar jag mig för att gå på regelbundna kontroller 1 ggr/ år är som är vanligast. / Maria