Hundkurs med Kira...(3 av 4)

Ikväll är det hundkurs igen....den tredje gången utav fyra totalt. Denna gån kommer vi att träffas på kvällen, klockan 19:00 till 20:30. Oj, så det kommer att vara mörkt...men, det verkar som om de hade lampor på träningsplanen. Denna gång skulle vi koncentrera oss på inkallning och vi skulle ta med långa koppel/linor + en leksak som hunden verkligen gillar. Jag vet fortfarande inte vilken leksak jag ska ta med till Kira....hmmm.
 
Det blev denna leksak + spårlinan som får följa med oss ikväll....+ en massa godis såklart!
 
 
Framme på kursen (19:00)....det är så mörkt ute nu. Det var en himla tur att de hade riktigt bra belysning på träningsplanen. Både jag och Kira är taggade för kvällens uppgift....inkallningsövningar.
 
 
Vi började som vanligt inne och vi fick se olika filmsnuttar på inkallningsövningar....och när det var klart så gick vi ut och började träna. Vi hade på hunden sina koppel och så fort de snusade på backen, gick före eller ville hälsa på en annan hund så kallade vi in dom. Jag använder "KiraKom", när jag kallar in henne.....till Maya säger jag "MayaHit". Kira var jätteduktig på detta övning...är så stolt över henne. Rakel talade om att man ska träna i en relativt snäv cirkel från början när man tränar inkallning. För att befästa detta kommando ordentligt så kan man distrahera hunden - man kan låta någon leka med hunden, lägga ut en jättesmakigt ben, låta någon dra en leksak, låta barn stoja i närheten, låta hunden hälsa på en annan människa, nosa på en annan hund m.m.....och i detta så ska man kalla in hunden. När man då har cirkeln så snäv så kan man snabbt korrigera hunden....så enkelt och smart. Hon sa också att om du vet att hunden jagar vilt så kan man köpa viltdoft på flaska och dränka in en tygbit med den eller om man har en hund som jagar fåglar - jag då kan man lägga ut en fågel (som man kan få tag i på retriverklubbar). Med andra ord....distrahera och träna hunden på det du vet är hundens svaghet.
 
Vi tränade också följsamhet och sitt....varvat med inkallningsövningarna.
 
Jo, både spårlinan och leksaken blev aldrig använda. Kopplet räckte gott och väl inför denna övning och leksaken struntade hon i....det är godis som gälller för henne.
 
 
När vi gick in igen så satte vi oss i en ring och hade hundarna sittandes framför oss. Kira gillar inte att ligga ner bland andra hundar...och enligt Rakel så betyder det att hon inte litar helt på mig. Det kändes ju inte alls kul att höra. Men, jag fick henn att lägga sig ner och då la hon sig tätt intill en jättestor Berner sennenhund.....hon kanske kände trygghet av honom. Hur ska man då träna på att hon ska lita på mig i alla väder?
 
 
Jahapp...då var kusren betalt denna gång - 1 950 sköna kronor!
 
Nästa gång (på torsdag) så ska vi gå igenom allt vi lärt oss - bra, nej, sitt, följsamhet, passivitet, inkallning m.m.
 
Nu är både jag och Kira så trötta....så nu säger jag godnatt (jag ska ju trots allt upp 04:00 i morgon bitti).