Maya måste banta...

På de senaste månaderna så har Mayas vikt skjutit iväg...åt hel fel håll. Jag hade trott att Maya var en av de få hundar som inte går upp i vikt efter en kastrering, men icke. Maya blev kastrerad den 6 februari 2018 och det är nu....lite över ett år senare som hon börjar gå upp i vikt. Jag har hört av flera olika människor nu att det brukar ta 1-2 år innan hundarna brukar öka i vikt...det hade jag inte en aning om. Om jag vetat det så hade jag redan efter kastrationen för över lite ett år sedan börjat kontrollera hennes vikt mer noggrant och inte låtit henne få 1 kilos övervikt....suck.
 
Jag vill att hon ska väga 6 kilo.....hon väger nu 7,3.....jisses!
 
 
Har köpt ett lightfoder igår till henne, men måste sakta introducera det nya fodret till henne och byter ut lite i taget. Det värsta är att detta foder är svindyrt.....men, ska vi ha hennes leder och kropp i trim så är det den kostanden vi får betala. Jag ångrar inte att vi kastrerat henne, men att nu få betala priset med viktkoll resten av hennes liv känns surt. Men, vi vill ju ha kvar henne hos oss i många, många år till och vi vill ju att hennes kropp ska vara så normalviktig som det bara går...så att hon kan må så bra som bara möjligt. Jag vet ju själv hur mycket skönare det är att slippa bära på en övervikt....det måste ju vara exkt samma sak för en liten hund.
 
 
Detta står det på AniCura om sidoeffekter vid kastration av tik: "Viktuppgång: Hundar som kastrerats blir lättare överviktiga, som en följd av att könshormonerna, vilka deltar i regleringen av både hungerkänslor och ämnesomsättning, inte längre frisätts. Överviktiga hundar löper större risk att utveckla sjukdomar som diabetes, hjärt- och cirkulationsrubbning, ledsjukdom och de kan få sämre ork och värmetolerans samt kortare livslängd. Därför är det viktigt att inför eller i samband med kastration, kontrollera hundens energiintag och vid behov minska portionsstorleken något och/eller byta till lågenergifoder. Motion är också en bra förebyggande åtgärd mot övervikt, för både kastrerade och icke-kastrerade hundar".
 
 
Jahapp....en kastrerad hund får en lägre ämnesomsättning och genom detta så har det lättare att lägga på sig extra kilon. Stackars Maya....jag vet hur jobbigt det är att banta - helst när Kira kan fortsätta äta som vanligt. Om jag skulle fortsätta med det foder hon har idag (Bozita Robur) så skulle jag behöva minska hennes matintag med ca 30% (enligt personal på Zoo Hörnan/Örnsköldsvik).  Då skulle hon få rejält mycket mindre mat per dag och är rädd att hon då ALLTID skulle få gå hungrig....och det vill jag inte att hon ska få vara med om. Det enda lightfoder som Bozita Robur har är för större hundar - alltså stora foderkulor...det är så synd att de inta kan ta fram ett lightfoder för små hundar också. Så på grund av detta så kommer de att mista en trogen kund....suck! Har mailat dom och väntar nu med spänning på deras svar....
 
Jag ska nu försöka komma ihåg att väga henne en gång i veckan.....så jag har bättre koll på hennes viktnedgång/uppgång. Om vi väljer att kastrera Kira också i framtiden...ja, då vet vi hur viktigt det är att ha stenkoll på hennes vikt...redan från början.