Må bra tips för hunden!

Alla som har lyckan att få äga en hund eller två vill ju att sin hund ska må så bra som möjligt. Jag utgår ifrån detta varenda dag, men ibland får man dåligt samvete. Nu när jag har två hundar så får man ibland dubbel dos av både kärlek och samtidigt dåligt samvete. Jag vet att jag borde ha mer ensamtid med hundarna, men det är inte alltid så lätt. Går man ut med en så tar man ju samtidigt med den andra hunden. Det är lättare när det är ljusare ute...då kan man vara ute längre om kvällarna innan det blir mörkt. Men, i morgon så ska jag och Kira själva åka ut på äventyr....spännande!
 
Jag hittade dessa 10 må bra tips för dig med hund ute på nätet - HUND. Det står så här: "En promenad på skogsstigar där ni aldrig gått förut, en stunds massage eller en hemmagjord leksak som kräver fantasi. Det finns många sätt att hälsoboosta din hund, med små enkla medel".
 
GOSA
Alla hundar mår bra av smek och kel...så ta alla chanser du bara kan att visa din kärlek. När man gosar med sin hund så blir det lugnare och mindre stressad. Av smek och kel får man även hunden att lättare kunna koppla av.
 
 
 GRÄDDE PÅ MOSET
Torrfoder kan bli tråkigt ibland som du säker kan förstå. Toppa fodret någongång med lite extra smarrig mat...då blir din hund glad. Rått älgkött....de gör verkligen mina hundar glada.
 
 
MUSIK
Om din hund har svårt att koppla av så kan du prova sätta på musik. Det finns till och med musikskivor att köpa. Denna musik får även dig att koppla av.....som även kommer att smitta av sig på hunden. Jag brukar alltid sätta på radion så att hundarna inte ska få det tyst här hemma när de är ensamma. Hur brukar ni göra?
 
 
VAR DIG SJÄLV
Du kan inte lura sin hund.....så låtsas inte vara någon annan än dig själv. Vissa hundägare tycker om vilda lekar och andra tycker om en betydligt lugnare samvaro med sin hund. Hundar är verkligen experter på att känna av sina sinnesstämning och kroppsspråk - så var dig själv. När du är dig själv blir du trygg och samtidigt smittas detta av på din hund.
 
 
PLATS FÖR VILA
Om din hund redan har en favoritplats...så kan du ändå prova helt nya viloplatser för hunden (och dig själv). Samla ihop en gäng filtar och kuddar och släng ut dem på golvet och arrangera alltihop till en mjuk ö. Medan du gör detta så ska hunden vara med....och kommer troligtvis att titta på vad du håller på med. Lägg dig där själv en stund och efter ett tag så säger du till hunden att komma och lägga sig bredvid dig. Genom detta befäster du din roll som om du är skaparen av lugn och ro. Jag har tyvärr ingen bild på detta....men, ni försår säkert ändå.
 
JOBBA FÖR MATEN
Låt hunden få jobba för sin mat ibland - detta kan du göra genom att kasta ut deras foder ute på marken eller inne på golvet. En hund som är lite kinkig med maten brukar få i sig all mat...bara för att det är skoj och annorlunda.
 
 
HUNDBESIKTNING
Att ta med hunden till veterinären för en årlig hälsokontroll är inte dumt att göra...utan är en riktigt bra investering. Genom att du gör detta så kommer även veterinären i tidigt statium upptäcka något fel i tid och på så sätt så komemr du även att förlänga din hunds liv. Du kan även passa på att vaccinera och ställa frågor om just din hunds hälsa. Jag ska faktiskt inom snar framtid boka in en tid hos veterinären för mina töser....
 
 
LEKA TAFATT
Om du bara har en hund så kan du försöka hitta en hundkompis - för att leka tafatt är en av de bästa hundarna tycker om att leka. De får på samma gång utlopp av sin energi....om hunden har det roligt så mår det också bra.
 
 
TRÄNA VID RÄTT TILLFÄLLE
En lugn och positiv stämning och en hund som är ordentligt rastad, glad och motiverad är det bästa utgångsläget för ett träningspass.
 
 
GE HUNDEN TID
Tänk på att du själv är bättre än de flesta belöningar i hela världen. Stäng av mobilen, lägg allt annat åt sidan och visa hunden tydligt att ”Nu är det du och jag”.