Lite blandat och ett historiskt beslut

Vi börjar dagen med sol.....än fast klockan bara är 04:30. Det är fortfarade kallt ute, bara +6 grader och så blåser det isande kalla vindar. Jag och hundarna sätter oss i bilen och beger oss mot tjejernas dagmatte/husse.....i denna arla morgonstund....gääääääsp!
 
 
Nu är hundarna avlämnade och jag fortsätter min bilresa till jobbet. Men, först passerar jag en massa vackra träd i en utav Ö-viks alla rondeller. Åh, så de är vackra.....precis sådana skulle jag gärna vilja ha hemma på min egen gård (fast vet inte riktigt var). Undra vad de heter....nån om vet?
 
 
Hemma igen efter att varit och köpt ett paket till innertak till vår hall. Hur kan det komma sig att man nästan alltid köper för lite.....suck. Detta är som är kvar att sätta upp innan taket är helt klart i vår nya hall.....två ynka små bitar. Men, vilken skillnade det blir med ett vitt och slätt tak istället för de grova brädorna som var där innan. Underbart....
 
 
Titta vad jag hittade utanför ett av våra köksfönster.....Ångermanlands landskapsblomma - Styvmorsviol. De är ju bara så vackra dessa små blommor.....
 
 
Kira och Maya verkar vara lite trötta idag....precis som deras matte då med andra ord. Jag skulle också vilja lägga mig en stund.....men, då kommer jag troligast inte kunna somna ikväll istället. Så det är bara att hålla sig vaken och längta istället tills man får gå och lägga sig för natten. Jag gillar verkligen INTE dessa förmiddagsveckor.....blä, fy och tvi....jag känner mig konstant trött denna förhantliga vecka.
 
 
Nu har vi läst om det blandade....nu till det historiska beslutet som Sverige tagit idag. Sverige ska efter 200 års alliansfrihet ansöka om medlemsskap i Nato.....allt pga av denna idiotiska Putin. Både Sverige och Finland skall gemensamt ansöka för att bli medlemmar.....och det kan ta upp till 1 år innan vi räkna oss svenskar som fullvärdiga medlemmar.
 
 
Vad betyder alliansfrihet? 
 
Så här förklarar SO-rummet detta : "Sverige har inte varit i krig sedan 1814 då Norge tvingades in i en mindre lyckad union med Sverige. Sedan dess har Sverige haft 200 år av obruten fred, vilket är ett världsrekord. Men att undvika krig och ha en balanserad neutralitetspolitik har inte alltid varit lätt, särskilt inte under 1900-talets världsomfattande ideologiska kraftmätningar, främst andra världskriget och kalla kriget.
 
I maj 2022 fattade riksdagen beslut om att ansöka om svenskt medlemskap i NATO."
 
Jag vet inte riktigt om jag tycker att Sverige är alliansfria och neutrala....för Sverige har ju både tillverkat och sålt både vapen (som tex bandvagnar och flygplan) och ammunition till andra länder m.m. Är man alliansfria då? De har ju även skickat vapen till Ukraina....då är man inte neutrala heller, enligt mig.
 
Vad betyder NATO?
 
Svenskafreds skriver så här: "Nato är en transatlantisk försvarsallians med 29 medlemsländer som arbetar för samverkan mellan olika länders försvar. Om ett medlemsland attackeras uppfattas det som en attack mot alla medlemsländer. Nato är uteslutande en militär organisation vars kärna vilar på avskräckning, kärnvapen och kollektivt självförsvar".
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Har Sverige valt rätt eller fel?