Inkallning

I tidningen Hundsport/Jakthund (Nr 1/2021) så skriver de hur man kan lyckas med en säker inkallning. Inom jakten så kan det ju faktiskt vara livsavgörande om hunden inte kommer på inkallning när du ropar/visslar på hunden. Hunden kan tex vara på väg att korsa en större trafikerad väg, på väg ut på en sjö med svag is eller att hunden skall komma om den står ivägen för ett skott. Men, även om man INTE har en jakthund så är inkallningen så oerhört viktigt att den fungerar även i vardagen. 
 
Det står bland annat: "Vägen till en fungerande inkallning börjar så snart valpen gjort sig hemmastadd".
 
 
Som jag också gjort med mina hundar är att (som de också skriver i Jakthund) alltid börja träna inkallningen på hemmaplan....med så få störningar som möjligt. Att ha med sig godis eller en leksak är också bra att ha....beroende på vad just din valp gillar mest. Det ska ALLTID vara superskoj att komma till dig när du kallar in hunden. De skriver även om fördelen med att ha ett långt koppel på hunden från början...genom att då har du mer kontroll på hunden om den inte gör som du vill. Jag har använt mig utav en lång spårlina. Beröm, beröm och åter beröm när hunden gör rätt....det är så viktigt! Det är också viktigt att 99 gånger av 100 låter du din hund få springa iväg igen efter den fått beröm av något slag. Inkallning ska INTE förknippas med att bli fastsatt, en inkallning skall vara roligt för hunden. Och en sak som är säker...en hund är inte dum! Om den blir fastsatt i sitt koppel varje gång den kommer till dig då du kallar in den, så kommer det snart att inte vilja komma till dig.....det är ju så mycket roligare att kunna springa lös.
 
 
De skriver också om hur viktigt det är att vara konsekvent. Om du ser mellan fingrarna när hunden inte kommer på inkallning så lär sig hunden att det inte behöver komma om den inte vill. Så när du kallar in hunden....vart du än är....ja, då ska de komma till dig också. Så att vara konsekvent....det är A och O för en säker inkallning. Ett annat tips är att inte kalla in hunden om du redan i förväg ser att den inte kommer att komma till dig....i allafall från början.
 
 
När hunden är säker på sin inkallning i hemmamiljön...då är det viktigt att du tränar på inkallning i främmande miljöer också. För bara att hunden kan inkallningen klockrent på hemmaplan...så bertyder det inte att den kan det på ett helt nytt ställe. Jag tränar alltid inkallning på mina hundar än vart jag är någonstans...de kan vara lösa eller ha koppel på sig, det spelar ingen roll.
 
Att införskaffa en visselpipa.....det har hjälp mig många gånger. Det är ju inte alltid så lätt att vissla eller ropa alla gånger (med snus i munnen eller att man är hes)....ja, då är visselpipan klockren, helst när man inte kan busvissla. Men, innan jag lär dem visselpipan så måste inkallningen verkligen sitta först....för visselpipan är ju på sätt och vis också en inkallning. När jag är ute i skog och mark och har dem lösa...då kallar jag in dem till mig med jämna mellanrum. Bara för att ha koll på dem...och att de vet att jag finns där på stigen. Jag låter dem för det mesta alltid springa iväg igen....om vi inte närmar oss en väg förstås.
 
Man kan även (det har jag inte testat) be någon hålla i din hund medan du springer iväg från hunden samtidigt som du kallar på den. De skriver att i detta moment är det bra att träna in hunden på visselpipan. När du springer från hunden så kan du ropa "hit" och blåsa i visselpipan om vartannant...då lär sig hunden snabbt vad visselpipan betyder. Smart....det var verkligen smart!
 
 
Har ni som jag två hundar så är det viktigt att lära den yngre inkallning utan att den äldre hunden är med. Det kan annars lätt bli att den yngre hunden gör som den äldre...men, att inte riktigt förstått vad inkallning betyder. Om man har fler hundar så kan man (om man vill), ha helt olika inkallningskommandon...som tex "hit" eller "kom".
 
 
Tips från mig:
 
Var rolig och ös på med beröm när valpen kommer till dig.
 
Koppla inte hunden varje gång du kallar in den....den kan då förknippa inkallningen med att bli fastsatt = tråkigt.
 
Träna inkallningen med långlina från början.
 
Prova att ropa och springa ifrån hunden.....gör något nytt för att skapa mer spänning vid inkallningen.
 
Träna inkallningen med en hund åt gången.
 
Använd dig utav godis eller en leksak...det just din hund gillar mest.
 
Kommer inte hunden, sätt dig på huk och låtsas gräv i marken. Nyfikenheten brukar ta överhand och hunden kommer och ser vad du håller på med.
 
Var konsekvent.....när du kallar in hunden då ska den banne mig komma till dig också.
 
Bli inte arg på hunden när den tillslut efter många om och men kommer....än hur svårt det är att låta bli.
 
Inkallning = Potitivt, roligt, spännande, glädje!