Sköna maj välkommen!

Äntligen har vi gått in i vårmånaden maj.....sköna maj välkommen. Vi började denna dag med att gå en promenad i solen.....eller glimtar av solen är mer rätt. Det ligger fortfarande is kvar på sjön, men den förvinner mer och mer för varje dag.....snart kanske det dags att sjösätta båten igen.
 
 
Maya ger Kira en liten puss så här den 1:a maj.....hon är en sådan snäll moster. Hon till och med ger pussen helt ogenerat inför hästen som står och tittar på. Idag fick de inte springa lösa på lägdan, för det var både fåglar och människor ute idag....så det får bli bus hemma på gården istället.
 
 
Under vår promenad så insåg jag att alla plogpinnar fortfarande står vid dikeskanterna. Jag undrar när kommunen kommer att ta bort dem....för så mycket mer snö borde det väl ändå inte komma nu när vi är inne i maj. Men, visst har det snöat i maj förut....men oftast kommer det inga stora mängder som ligger kvar på vägarna.
 
 
Medan vi var ute och gick så hade Jocke börjat kratta upp allt grus som hamnat på vår gräsmatta. All snöskottning är orsaken till detta....och för varje år försvinner det mer och mer grus från vår infart. Men, inom snart framtid måste vi fylla på med mer grus.....vare sig vi vill eller inte....suck!
 
 
Medan Jocke är ute och krattar sten, löv och nedfallna kvistar/grenar så började jag att byta gardiner i köket och i matsalen. Den 1:a maj betyder sommargardiner och fönstertvätt....men, det tar så mycket längre tid än vad man kan tro. Det ska plockas bort saker, saker ska bytas ut, det ska väljas gardiner, gardiner skall strykas, fönstren skall tvättas på in och utsidan.....phu. Åh, vad jag skulle vilja ha helt nya gardiner....
 
 
Nu ska jag äntligen kasta bort julstjärnorna som vägrar att dö.....två är från förra året och två från i år. De är så fula och anskrämliga och passar inte längre in i det fräscha köket. Jag brukar aldrig lyckas med blommor, men just julstjärnorna kan jag ha i evigheter.
 
 
Hundarna blev så glada när husse kom in på gården med skottkärran igen....och de började att busa. Kira har verkligen hittat sitt speciella ställe på vår gård.....och där har hon alla leksaker hon brukar leka med samlade runt omkring sig. Maya hon brukar ta den leksak som ligger närmast för tillfället. Älskade vovvar....
 
 
Maya och Kira tycker det är jobbigt och energikrävande att titta på när husse och matte arbetar...så nu är de helt slut!
 
 
Nu är även jag helt slut på.....men, i morgon är en annan dag och ännu fler fönster skall tvättas och nya gardiner skall sättas upp.