Träning/dressyr

Idag mellan 10:00 och 14:00 är en utav växthusen på plantskolan i Gideå öppna för vi som är med i Ö-viks och Nordmalings Brukshundsklubb. Lena hörde av sig tidigare till mig och sa att hon skulle vara där idag vid 12:00 tiden....så roligt. Sagt och gjort så tog jag med mig massor med godis och en glad Kira och åkte ca 1 mil för att komma dit....
 
Maya fick stanna hemma och bli ompysslad av världens bästa husse.....det tror jag hon kommer att tycka är mysigt.
 
 
Det är så bra att ha Lena som hjälp....hon är ju så himla duktig. Hon hjälpte mig med några lätta övningar med Kira.....följsamhetsträning med koppel. Kira är ingen hund som man kan berömma med rösten eller med klappar.....hon är en godistjej uti tassspetsarna och eventuellt någon rolig leksak. När man har godis...ja, då har man hela hennes uppmärksamhet - trots en massa andra hundar.
 
Det kom och gick människor och hundar hela tiden medan vi var där. Det var mycket som var på gång....det var rallylydnadsträning, vanlig dressyr, utställningsträning m.m.
 
 
Lenas underbart fina (och lydiga) pudlar.....Tuffy och Mio. De satt/låg så snällt alldeles stilla på sin renfäll medan Lena hjälpte en annan med rallylydnad. Lena är en utbildad rallylydnadsinstruktör....hmmm, pudelklubben kanske kan anlita henne någon gång så att vi kan få testa på detta.
 
 
Vi tränade lite följsamhet i kopplet och att inte få henne att "vinka" och vilja hälsa på varenda hund som hon såg. Allt detta klarade Kira hur bra som helst....blev fakiskt lite förvånad över hur duktig hon var. Detta gav mig verkligen mersmak...så nästa söndag ska vi dit igen - för jag är ju med i båda brukshundsklubbarna (stödmedlem till Normalings Brukshundsklubb och full medlem i Ö-viks Brukshundsklubb). Varför inte utnyttja detta när man bor så nära....det är ju bara lite mer än 1 mil dit. Men, nog tyckte Kira detta var så spännande.....
 
 
Innan vi åkte så fick hon träffa Lenas hundar. Om jag inte nämt det tidigare så är det Lenas förtjänst att jag har en black and tan idag. När Tuffy var ca 6 månader, ringde hon till mig och undrade om jag kunde hjälpa henne att klippa honom. Då var det första gången jag såg en black and tan pudel i verkligheten. Där och då så sa jag att en vecker dag ska jag också ha en sådan pudel....och nu har jag två.
 
 
Som med allt annat....man ska sluta när man ligger på topp! Vi var där och tränade i ca 30 minuter...det räcker gott och väl för Kira. Detta var faktiskt hennes allra första "träning" tillsammans med andra hundar. Jag är så stolt över henne.....min lilla Kira!
 
 
Hoppas jag kan åka igen nästa söndag.....detta var hur kul som helst!