Grovklippning av Kira

Idag bestämde jag mig för att få ner till klipprummet och grovklippa Kira till hennes nya frisyr - ponnyklippning. Jag tänker att varför tvätta och torka en päls som jag ändå ska raka/klippa bort. På bilden nedan ser ni Kira innan hon ska på sin date med Mr rakapparat.
 
 
Jag tänker helt enkelt byta frisyrerna på småtöserna....Kira får Mayas och Maya får Kiras. Genom att Kira verkar vara ett "öronbarn" och är nästan alltid lite småfuktig i öronen - än fast jag torkar dem torra. Jag har tidigare haft en vit storpudel (King), som hade liknande problem. Men, när jag rakade bort pälsen på hans öron så färsvann även öronproblemen. Det blir troligast mer luftigt i hörselgångarna med mindre päls som tynger ner öronlapparna. Så just därför kommer Kira få Mayas frisyr och vice verca. Jag vet också att Maya passar bättre i babylejon frisyren än vad Kira gör, genom att Maya har bättre päls helt enkelt....lite hårdare än den mjuka päls Kira har + att huvudhåret inte växer lika fort som på Maya. Pälsen ska ju "stå" uppåt på babylejon och ponyklippningen så ska ju manen ligga ner - så ett frisyrbyte kommer att bli ett win, win med andra ord.
 
En sak som är säker...man ska INTE raka pälsen på en otvättad hund som jag nu gör. Fy, bubblan så svårt det är....minsta lilla tova så fastnar rakapparaten + att skären slits mycket mer. Men, nu när jag redan börjar så kan jag ju inte sluta, då kommer hon ju inte se riktigt klok ut. Jag tyckte att hon var relativt tovfri, men icke.....det fanns tovor på sidan av halsen, bakom öronen och i "armvecket" på frambenen.....suck. Men, nu är i allafall grovklippningen klar och den kommer bara bli snyggare så fort jag får ett  tillfälle att bada henne och fixa till bollarna på benen och snygga till manen hon nu fått. Det kommer troligast att bli efter helgen är jag rädd...genom att vi ska ut med husbilen innan den ska in på vinterförvaring nästa helg. Det kanske är lika bra att vänta med badet, genom att de kommer troligast att smutsa ner sig under våra promenader i skogen och på stranden.
 
 
Ja, då var grovskissen/rakningen klar för denna gång. Jag bara älskar denna frisyr...den är så himla läcker! En annan fördel med denna frisyr är att den inte kräver så mycket skötsel och samtidigt har man massor med päls kvar att gosa med. En perfekt frisyr för Kira med sin lite vaddiga päls....klippt och skuren för henne med andra ord...hahahah.
 
 
Det märks på dessa bilder att Kira nu är en aning högre än vad Maya är....inte så mycket som jag hade hoppats dock. Jag hade gärna velat att hon skulle få vara 3-4 cm högre på benen, men nu när hon närmar sig 9 månader (24/9), så kommer hon troligtvis inte att växa mer på höjden. Jag måste försöka mäta henne för att kolla hur stor hon egentligen är....hos veterinären igår så vägde hon iallafall 6,6 kilo. Vikten har jag koll på men inte mankhöjden på den lilla tösen...hmmm. Har nu kollat mankhöjden...och jag fick den till 38 cm på Kira och Mayas till 36 cm.
 
 
 Mina älskade småtöser.....