Stärka hundens självförtroende..

Vi har en liten Kira som inte är så stor på jorden...hon är lite skvättig av sig. Hon kan stå stilla och "buffa" åt ingenting. Hon kan höra något ljud och svansen åker mellan benen och hon kommer till mig och sätter sig tätt intill. Vår andra hund Maya är exakta motsatsen....hon är inte alls skvättig av sig alls. Jag tror också att Kira verkar vara lite mörkrädd....stackars liten.
 
Hur stärker man då sin hunds självförtroende? I tidningen Hund  och Glanna har jag hittat några tips som ökar hundens självförtroende.
 
Spårarbete - är någon de flesta hundar kan göra. Hundens allra främsta egenskaper är dess luktsinne och genom att de får arbeta med sin nos så får de även en egoboost. När hunden hittar det roliga/goda i slutet av spåret så stärker detta din hund självförtroende. Här kan du variera med att söka godis ute eller inne och även lägga person eller blodspår ute i naturen. Tänk bara på att inte göra spår,- eller sökövningarna för svåra från början.
 
 
Balansövningar - Börja på låga breda hinder från början så att inte hunden blir rädd. Efter hunden klarat de "enklare" balansövningarna så kan du gradvis försvåra hindren. Genom att träna upp hundens balans så stärker detta hundens självfötroende. Här är det bara fantasin som sätter gränser - du kan låta hunden balansera på stubbar, parkbänkar, stenar, omkullfallna träd m.m.
 
 
Problemlösningar - Att ställas inför ett problem och sedan lyckas klura ut det....det stärker självkänslan både hos människan och hunden. Tänk bara på att ha tålamod och låt hunden själv lösa problemt. Bara att låta hunden själv få lösa problemt om de hamnat på fel sida om tex en lyktstolpe - är problemlösning. Du kan även göra egna problemlösningssaker (aktiveringsleksaker) till dina hundar - du behöver inte köpa allt på en djuraffär. Här kan ni läsa om hur ni kan göra egna aktiveringsleksaker....för en billig penning.
 
 
Cirkuskonster - att lära hunden göra nya trix stärker också hundens självförtroende + att samarbetet mellan dig och din hund stärks. Jag måste tyvärr erkänna att det enda trix kah lärt mina hundar är "give me five".....båda mina hundar är lättlärda så jag har inget att skylla på än mig själv. 
 
Överraskande ljud - Om din hund reagerar på något ljud eller föremål under dina promenader...så är det viktigt att du behåller ditt eget lugn. Du ska även stanna kvar på plastsen tills du ser att din hund slappnar av. Det allra viktigaste är att du INTE  tycker synd om den...dett kan förstärka rädslan. Du kan även lära hunden att ljud inte alls är farliga. Du kan använda dig att ett kastrulllock och lägga godis i den....börja på en matta (så att det inte låter så högt), för att sedan ta ut den på golvet.
 
 
#1 - - Lisa:

Intressant läsning. MIn syster har en hund som är väldigt rädd av sig, ska vidarebefodra dina tips :) Ha en bra fredag :)

Svar: Vad roligt att du tyckte om inlägget 💞. Jag ska också testa detta på min lilla tös.
CARINA WESTIN