Leråker...

Idag skiner solen, men det gör också att backen tinar upp och det blir geggigt och smutsigt. Vi har nu en leråker runt vårt hus och ni kan ju bara ana hur mycket skit som dras in just nu....både på leriga tassar och leriga skor. Det känns som om jag hamnat i en loop.....smuts, sopa, smuts, sopa, smuts sopa....never ending story.
 
 
Så här ser det ut runt vårt hus just nu. Ni kanske förstår att jag verkligen längtar tills minusgrader och någon decimeter vitt snötäcke. Det skulle verkligen göra saken så mycket bättre - men, allt har ju som sagt var en baksida. När våren kommer....ja, vill inte ens tänka så långt just nu! Jo, Jocke har provosoriskt satt upp kompostgallren igen...så att hundarna inte kan komma ut från tomten och vi kan ha dem lösa igen (på gott och ont).
 
 
Nu har vi ett annat dilemma här hemma - hur i hela friden ska vi få bort stenhögarna vi har på gården...4 stora högar. Det känns som om det smartaste är att vänta lite så att backen fryser på lite innan man kör in med traktorn igen. De två stenhögarna mitt på gården kommer från grävadet av dräneringen - de som dränerat tidigare har inte tagit bort dessa stora stenar...de har sonika bara lagt tillbaka dom igen. Den tredje stenhögen intill granhäcken är också stenar från dräneringen + att det mesta är betongblocken från farstukvisten. Den fjärde och sista högen är mesta delen från berget Jocke sågat bort intill huset + lite stenar från dräneringen. Det ligger även två gamla slipers där...som också ska bort (tror jag). Så summa sumarum....det fattas nu utfyllnadsjord runt vårt hus!
 
 
Fönstren är en helt annan historia...pust! De har blivit så otroligt skitiga av allt fint stendamm som skärmaskinen gav ifrån sig när de skar i berget. Jag måste putsa dessa fönster fler gånger....de är inte helt klara ännu, men det var inte så lätt att få bort dammet. Men, det är i allafall bättre nu än innan - alltid något.
 
 
När vi skulle gå in igen så ville inte alls Kira följa med mig och Maya - hon ville vara ute längre. Men, skam den som ger sig....det är fortfarande jag som bestämmer när vi ska gå in eller ut. Så lite slokörat kom hon in till slut....
 
 
Nu måste jag starta upp dammasugaren.....det är grus och lera precis överallt på nedervåningen, källartrappen och i källaren. Roligare kan man ju ha för sig en solig dag som denna....